[D66] Garmonbozia: Politieke correctheid (2)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Nov 25 10:58:38 CET 2018

Antid Oto <jugg at ziggo.nl> over het woord 'correct'
> Wat is het nou 90 graden of 0? Overigens is de originele motivatie voor
> de graden als eenheid van rotatie onbekend.

  0 of 90 ? Wellicht beide.
  * Volgens,
      https://en.wiktionary.org/wiki/cor-
    betekent de prefix 'cor-' dus 'samen'. De twee honden zijn samen
Orthos
    (rect) als 90 graden.
  * Probleem is dat dit soort ellende gebruik maakt van de astrologie en
    da's de betekenis die men geeft aan aan de astrometrie (de wiskunde
van
    de Hemelbol, datgene dat men waarneemt). En dan geldt het voorbeeld
dat
    ik gaf - hetgeen uitkomt op 0 graden. Apollo (co-) zegt altijd iets
over
    de ware aard van Mercurius als de aanvulling tot Orthos (90 graden)
en
    aangezien 'rect' zelf staat voor 90 graden, is er geen aanvulling.
  Het is moeilijk om een keuze te maken, wellicht is het de ene keer 90
en
  de andere keer 0. De ene keer is Orthos wakker (90) en de andere keer
  droomt het (0). Dit zou overeenkomen met 'verbeteren' en dit is de
  betekenis die velen aan 'corrigeren' geven. Zo'n dubbele betekenis is
  wel zo elegant - vooral als men het verhaal van Orthos (10de Werk van
  Herakles) kent.

  In de oudheid bestond een cirkel reeds uit 360 graden, niet uit 2pi
  radialen. 360 heeft het voordeel dat het nagenoeg overeenkomt met het
  aantal dagen in een jaar en dat het door veel getallen deelbaar zij.

> De vraag van Leibniz (1646-1716): waarom is er iets en niet niets?

  Da's dus een leuke. 'Ooit was er niets' definieert impliciet het begrip
  tijd maar voor de Big Bang (en dat wist Leibniz niet) was er geen tijd
  en dus was er niets voor. Er is altijd 'iets' geweest.