[D66] Sylvana eist onmiddellijk verbod op Black Friday

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Nov 23 13:29:05 CET 2018

Bron:   HP/De Tijd
Datum:  23 november 2018
Auteur: Arthur van Amerongen

Sylvana eist onmiddellijk verbod op Black Friday

Er keken nog minder mensen naar de documentaire over ons aller Sylvana
dan naar een gemiddelde uitzending van de Unilever Tell Sell Show van
Twan Huys. Landelijk stemde niemand op haar. Tijdens de
gemeenteraadsverkiezingen van Amsterdam pakte ze met moeite 6000 stemmen
uit de Bijlmer.

En toch blijft een duister en schimmig Consortium haar voortdurend
gebruiken als sokpop om een bizarre boodschap te verspreiden. Dankzij de
agitprop van dat Consortium is Sylvana al tot een hedendaagse Spinoza en
Erasmus gekroond. Zelf noemt ze zich de reincarnatie van Martin Luther
King, terwijl iedereen weet dat dat Sinterklaasdichter Jerry Afriyie is.

Eigenlijk wilde ik vandaag helemaal geen Sylvana-column schrijven want
ik ben heel ernstig Sylvana-moe. Bovendien straalt de zon weer in de
Algarve, na een paar dagen pokkenweer, en de vrimibo lokt en lonkt (bij
ons begint de vrimibo al om 11 uur a.m.)

Ik schaar Sylvana bij Frans Timmermans en Peter R. de Vries. Bij deze
types draait alles maar dan ook alles om hun ego. Ze deugen niet. Ze
zijn niet waarachtig. Ze veinzen empathie. Het ergste van deze monomane
narcisten is dat ze geen greintje zelfspot hebben.

Zo is Peter R. de Vries een heel eng rechts wit mannetje dat zichzelf
verkoopt als een Bij1oide. Naast Frans Timmermans verbleekt de bijbelse
Judas tot een aimabel, eerlijk en onzelfzuchtig personage gelijk
Ghandhi.

Mijn klomp brak toen Sylvana een jaar geleden de Reformatierede mocht
uitspreken. Het Consortium dat Sylvana eerst al tot een hedendaagse
Erasmus en Spinoza had uitgeroepen, bombardeerde haar nu tot de nieuwe
Maarten Luther. Haar Reformatierede, geschreven door Tante Pollewop
Meulenbelt, barstte van de afgrijselijke fouten. Bloopers die je zelfs
niet zou vinden in een gemiddeld opstel van een tweedejaars studente van
de Spinazie Academie in Dronten-Oost.

Radeloos - ik heb niks met antisemitische roomse toffelemonen als Luther
- heb ik toen de hulp van mijn favoriete theologe ingeroepen: Sonja
Dahlmans. Zij deed een vernietigende close reading van het
Bij1-geleuter.

Oef Tuur!! Ik weet niet eens waar te beginnen. In de 16e eeuw riep men
niet, zoals Sylvana hier beweert 'God, Nederland en Koningshuis'.
Volgens mij was het 'God, Nederland en Oranje.' Het Koningshuis bestond
als zodanig namelijk nog niet. De leus is overigens van latere datum dan
de zestiende eeuw. Voor zover ik kan nagaan, dateert deze van de
negentiende eeuw. Ook Nederland bestond namelijk nog niet in de
zestiende eeuw. Een ketter was geen verrader, maar iemand die tegen de
heersende geloofsleer inging. Johann Tetzel was geen Dominicaner
priester, maar een monnik, aangezien de Dominicanen een kloosterorde
zijn. Wat yin en yang met Luther te maken hebben, ontgaat mij even net
als de verwarring tussen religie en spiritualiteit. Wat seksisme,
racisme en armoedebestrijding met Luther te maken hebben ontgaat mij ook
even. De man wordt af en toe even aangehaald om mevrouw haar eigen
ideeen ergens aan op te kunnen hangen, terwijl wat Luther zelf gedaan
heeft toch al genoeg stof voor een dergelijke rede zou moeten opleveren.
Positief of negatief. De katholieke kerk spatte 500 jaar geleden dankzij
Luther uiteen?? Als reactie volgde het Concilie van Trent, en de kerk
bestaat nog steeds als ik mij niet vergis. Volgens Simons zei Luther:
'Ik kan niet anders, zo helpe mij God.' Hij zei: 'Hier sta ik, ik kan
niet anders. Zo waarlijk helpe mij God almachtig.' Als je iemand
citeert, doe het dan goed, zeker in een rede die de naam van de persoon
in kwestie draagt, maar haar eigen boodschap is belangrijker dan de
boodschap van Luther, zo blijkt. Luther werd ook beschuldigd van
antisemitisme, maar juist daar rept Simons niet over in haar woorden:
'Hield er behoorlijk onfrisse ideeen op na over sommige medemensen',
moslims, vrouwen, homoseksuelen, iedereen wordt genoemd, maar niet de
mensen waar Luther het over had, de Joden. Al eerder had mevrouw Simons
geen mening aan tafel bij DWDD over de sayfo, de genocide waarbij
Armenen, Grieken en Assyriers omkwamen. Nu heeft zij geen oog voor de
Joden en het antisemitisme dat van alle tijd is. Wrang ook, omdat het
juist nu weer de kop opsteekt... Een hele onfrisse, narcistische tekst.
Geen rede maar een politiek pamflet.

Twee weten meer dan een, zegt het spreekwoord, maar dat geldt niet
wanneer je Anja Meulenbelt koppelt aan Sylvana Simons. Dan krijg je een
combinatie van bewuste leugens, agitprop, gedram en domheid, die
samengevat kan worden onder de noemer identity politics. Overigens horen
wij niets meer van en over professor Wekker. Heeft er een bitch fight
plaatsgevonden binnen Bij1?

En nu ik het toch over Bij1 heb: het zal mij niets verbazen als Sylvana
vanmiddag live in het Radio 1 Journaal oproept tot een boycot van Black
Friday. Nog mooier is als ze dat samen doet met Rebekka Timmer, de
bakvis van de Hilversumse SP die gisteren gedeserteerd is naar de Freak
Show van Bij1.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een zwak heb voor Rebekka, die een
combinatie is van Wednesday Addams en een willekeurig meisje Kardashian.
Zolang ze haar mondje maar houdt!

Sylvana en Rebekka zullen teruggrijpen op een broodjeaapverhaal uit
2014: in de negentiende eeuw konden plantagehouders in het diepe zuiden
van de de Verenigde Staten met een flinke korting slaven kopen, op de
dag na Thanksgiving. Dat verhaal is meteen ontkracht maar ging toch een
eigen leven leiden.

Het gevolg was dat Amerikaanse Bij1-achtigen opriepen tot een boycot van
deze ordinaire retail holiday, die beschouwd wordt als het begin van het
seizoen voor kerstaankopen. Het is dezelfde gefabuleerde agitprop als de
mythe van de rellen in Engeland in 2011. Die werden door diverse gekkies
'rassenrellen' genoemd terwijl het gewoon een uitgesponnen soort Black
Friday was, met het verschil dat de meutenden proletarisch winkelden en
dus niet betaalden voor de shopping spree.

Volgens the Guardian betrof het hier een hongerig lompenproletariaat en
was de revolutie nabij. Echter, de verdoemden der aarde stalen geen
brood en blikjes Corned Beef of Spam maar louter kekke gympies en
peperdure hifi-zooi.

Ik heb me even verdiept in de wortels van Black Friday en vond het
volgende: Rond 1981 werd voor het eerst melding gemaakt van een
alternatieve theorie dat op die dag de winkeliers voor het eerst 'in het
zwart' komen te staan, dat wil zeggen winst beginnen te maken voor het
jaar. In de Verenigde Staten is het bij de boekhouding namelijk de
gewoonte om verliezen in rode inkt in de boeken te schrijven. De meest
aannemelijke oorspronghypothese van Black Friday stamt uit 1869.

En daar heeft mijn favoriete band Steely Dan een liedje over gemaakt.
Zet dat maar op, met de luidsprekers op tien, wanneer u straks in het
Radio 1 Journaal  Rebekka en Sylvana hoort kakelen over een boycot van
Black Friday (de Bijlmer uitgezonderd).
When Black Friday comes
I'll stand down by the door
And catch the grey men