[D66] Fortotsjka

A.O. jugg at ziggo.nl
Fri Nov 9 14:52:27 CET 2018

David Lynch: Someone is in my House
30.11.2018 - 28.04.2019

Op 30 november 2018 opent in het Bonnefantenmuseum een omvangrijke
tentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar en filmmaker David Lynch.
Lynch (1946, Missoula, Montana, VS) groeit op met reislustige ouders en
leidt op jonge leeftijd een nomadenbestaan. Op zijn vijftiende wordt de
vader van een jeugdvriend zijn eerste mentor, de schilder Bushnell
Keeler. Door hem raakt Lynch gefascineerd in het boek 'The Art Spirit'
van de Amerikaanse kunstenaar en leraar Robert Henri (1865-1929), het
wordt de leidraad in zijn kunstenaarschap. Doordat een geplande
driejarige studie bij de Oostenrijkse kunstenaar Oscar Kokoschka door
diens ontoegankelijkheid niet doorgaat, keert Lynch terug naar de
Verenigde Staten en meldt zich aan bij de Pennsylvania Academy of the
Fine Arts in Philadelphia om schilderkunst te studeren. Daar zet hij de
eerste stap naar een combinatie van twee werelden. Zijn verlangen om
'bewegende schilderijen' te maken resulteert in de korte stop-motion
animatie Six Men Getting Sick (1967), die hij projecteert op een
gebeeldhouwd scherm. In de volgende jaren verfijnt Lynch zijn visuele
beeldtaal en maakt een aantal korte films. In 1977 is er het
surrrealistische Eraserhead, zijn eerste speelfilm na een creatief
proces van vijf jaar. In zijn latere filmwerken komen de veelzijdige en
eigenaardige werelden van Lynch telkens terug. Van de duistere taferelen
in Blue Velvet (1986) tot de onbewuste herhalingen in Lost Highway
(1997) en het onverklaarbare in de meesterlijke serie Twin Peaks
(1990-1991).

Naast zijn beroemde filmische werken is David Lynch altijd actief
gebleven als beeldend kunstenaar. De tentoonstelling in het
Bonnefantenmuseum presenteert het onderbelichte maar veelzijdige
kunstenaarschap van Lynch in al haar facetten. Naast een selectie van
zijn vroege korte films, waaronder het belangrijke academiewerk Six Men
Getting Sick (1967), zullen er schilderijen, fotografie, werken op
papier, (geluids)installaties en sculpturale werken te zien zijn. Het
Maastrichtse filmtheater Lumière zal in de tentoonstellingsperiode
aandacht besteden aan het filmoeuvre van David Lynch. Bij de
tentoonstelling verschijnt een geïllustreerde catalogus met een
tekstuele bijdrage van curator Stijn Huijts, artistiek directeur van het
Bonnefantenmuseum. De tentoonstelling loopt van 30 november 2018 tot en
met 28 april 2019.