[D66] Zonder kernenergie gaat het ons niet lukken en nog 26 lessen over de energietransitie

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Nov 5 11:34:29 CET 2018

Bron:   Vrij Nederland
Datum:  5 november 2018
Auteur: Marco Visscher

Zonder kernenergie gaat het ons niet lukken en nog 26 lessen
over de energietransitie

De overgang van fossiele naar duurzame bronnen kent in Nederland
aanjagers en tegenstribbelaars. Het debat tussen hen lijkt wel een
gesprek tussen doven. Journalist Marco Visscher schreef een boek, De
energietransitie, om dat debat te ontrafelen en te onderzoeken of een
snelle overgang haalbaar en betaalbaar is. Hier zijn inzichten in 27
handzame lessen.

Als journalist volg ik de verduurzaming al bijna twintig jaar. Ik
schreef over cradle-to-cradle, de waterstofeconomie,
klimaatvluchtelingen, transition towns, de invloed van vleesconsumptie
op de CO2-uitstoot, you name it. Van dichtbij heb ik gezien hoe
onderwerpen rondom de duurzame energie doorbraken naar een groter
publiek.

En net toen niemand het meer verwachtte, drong het onderwerp zelfs door
tot Mark Rutte. Aan het Binnenhof wordt nu eindelijk werk gemaakt van
een ambitieus klimaatbeleid. Wel is de glans er een beetje af, nu is
gebleken dat sommige van de sectortafels te vrijblijvend werk hebben
geleverd, dat door de rekenmeesters onmogelijk valt te beoordelen.

Terwijl de belangstelling voor de energietransitie groeide en de
overheidsplannen duidelijker werden, werd het steeds onduidelijker of we
nu wel of niet konden afkicken van onze verslaving aan fossiele
brandstoffen. De ene dag lezen we dat de overgang naar duurzame bronnen
heel goed mogelijk is, als we het maar willen, en dat die ook nog prima
betaalbaar is - ja, zelfs goed is voor de economie. De andere dag wordt
gewezen op een technische hindernis die zo'n overgang fundamenteel
belemmert waardoor de hele transitie een economische ramp van immense
proporties zal zijn.

Wat en wie moeten we nu geloven?

Optimisten en zwartkijkers

Toen ik me had voorgenomen een boek over de energietransitie te
schrijven, worstelde ik gaandeweg met steeds meer vragen. Is het nu wel
of niet haalbaar om de samenleving in grote mate te elektrificeren en de
stroom voornamelijk te halen uit duurzame bronnen als zon, wind en
biomassa? Is dat nu wel of niet betaalbaar? Kan zo'n transitie snel of
duurt zoiets lang?

Mijn worsteling met deze basale vragen kwam niet in de laatste plaats
doordat ik me begon te realiseren dat ik lange tijd vrij naief was
geweest in mijn vertrouwen in de overgang van fossiel naar duurzaam. Het
blijkt dat je de mondiale opwarming niet zomaar eventjes stopt door wat
zuiniger te zijn en steeds meer windmolens bij te bouwen en zonnepanelen
te plaatsen.

Ook zag ik in dat er geen helder en eenduidig antwoord op deze vragen
bestaat. Het hangt vooral af van wat je leest. In de ene bubbel (Trouw,
De Correspondent, de Twitter-feed van een activist als Jan Rotmans)
lezen we over de successen en potentie van sympathieke voorlopers,
meedenkende actiegroepen en initiatiefrijke burgers. Die
can-do-mentaliteit, dat optimisme over verandering: het is buitengewoon
aanstekelijk. Maar: is het niet ook wat kortzichtig?

In de andere bubbel (Elsevier Weekblad, De Telegraaf) wordt soms stevig
tegengestribbeld. Hier is veel aandacht voor de technische
struikelblokken en de economische onhaalbaarheid. Het ziet er bij vlagen
uit als de nukkigheid van een zwartkijker die halsstarrig weigert met
zijn tijd mee te gaan. Maar: hebben ze niet toch een punt?

'Warmtepompmaffia'

Het debat is verhit en soms vermoeiend. Het is ook flink uit de hand
gelopen, met populisten en populaire blogs die spreken van een
'klimaatelite' en een 'warmtepompmaffia' die profiteert van zelfbedachte
fiscale maatregelen ten koste van de rest. En dan was er deze zomer nog
de dreigbrief van burgers uit Groningen en Drenthe die protesteren tegen
de komst van windmolens op 'hun' akkers die het uitzicht zouden
verpesten.

Aan de kant van de aanjagers wordt intussen gezucht en geklaagd over
zoveel weerstand in de samenleving. Een Volkskrant-columnist verzuchtte
dat we niet democraten, maar autocraten nodig hebben om iets aan het
klimaat te doen. Weerman Gerrit Hiemstra noemde het een goed idee als
alleen jongeren tot 30 jaar nog zouden mogen stemmen over het
klimaatbeleid, want: 'De toekomst is aan hen.'

Het viel me steeds meer op dat er veel vooringenomenheid bestaat bij
alle deelnemers aan dit debat, zowel bij de pleitbezorgers als bij de
tegenstanders. Hun woordkeuze en argumenten zijn soms onjuist, of ze
baseren zich op dubieuze aannames. En ze preken vooral voor eigen
parochie, waar dus weinig inhoudelijke tegenstand is, stevig vasthoudend
aan hun eigen overtuigingen.

Met het risico dat ik me aan precies hetzelfde bezondig, besloot ik
lezers mee te nemen in mijn eigen twijfels en ze wegwijs te maken in dit
sterk gepolariseerde debat. In De energietransitie probeer ik gekleurde
redeneringen te herkennen en het speelveld enigszins te overzien.

Ik heb veel geleerd van mijn eigen zoektocht. Hieronder een kleine greep
uit mijn inzichten.

De 27 handzame lessen

1. Op sommige momenten leveren in sommige landen, zoals Duitsland en
Denemarken, duurzame bronnen (zon, wind, biomassa, waterkracht) 100
procent van de vraag naar elektriciteit. Dat leidt wel eens tot
krantenberichten met citaten van deskundigen die zeggen dat dit het
bewijs is van een 'historische doorbraak' en een 'nieuw tijdperk'. Maar
deze momenten verdienen wel precisering, ontdekte ik, want het blijkt
dan vaak 's nachts of een feestdag, oftewel momenten waarop de
energievraag heel laag is.

2. Bovendien gaat het bij zonnepanelen en windmolens alleen om
elektriciteit, en elektriciteit beslaat momenteel niet meer dan zo'n 20
procent van het totale energieverbruik. De rest is voor warmte,
transport en industrie.

3. Op dit moment bestaat er nog geen schaalbare, betaalbare mogelijkheid
om de stroom uit zonnepanelen en windmolens langdurig op te slaan in
batterijen, of om te zetten waterstof, of om vraag en aanbod slim op
elkaar af te stemmen in een hypermodern smart grid. Volgens experts is
er nog een lange weg te gaan om daar te komen.

4. In toekomstscenario's die voorrekenen dat een duurzame
energievoorziening binnen handbereik is, wordt aangenomen dat zo'n
oplossing bestaat. En wanneer deze scenario's wel uitgaan van de huidige
stand van de technologie, houden ze geen rekening met de praktische of
financiele haalbaarheid.

5. Een andere aanname in dergelijke scenario's is dat het
energieverbruik opeens een stuk lager is dan experts verwachten dat die
zal zijn. In westerse landen zijn er dan ongekende prestaties op het
gebied van efficiency en besparing, en in arme en opkomende landen zou
de energiebehoefte niet noemenswaardig toenemen ondanks de voorspelde
groei in bevolking en economie.

6. Energietransities kunnen snel gaan. Na de ontdekking van het
Groningse gasveld in 1959 werd aardgas in slechts twaalf jaar tijd een
bron die de helft van alle energie in Nederland leverde. Nadat de
Fransen in 1962 hun eerste kerncentrale openden, duurde het nog geen
twintig jaar voordat kernenergie in hun land de belangrijkste bron van
elektriciteit werd.

7. Op grotere schaal wordt het lastiger om zulke snelle veranderingen te
bereiken. Dan verloopt het allemaal wat trager, simpelweg omdat onze
huidige beschaving afhankelijk is van activiteiten en processen die op
elkaar aansluiten - en die zijn nog altijd grotendeels gebaseerd of
fossiele brandstoffen.

8. Al enkele tientallen jaren schommelt het aandeel fossiele
brandstoffen in het totale energieverbruik in de wereld rond de 80
procent, met slechts marginale fluctuaties. De wereld, die in die tijd
steeds meer energie is gaan produceren en verbruiken, is vandaag dus
minstens zo afhankelijk van fossiel als dertig jaar geleden.

9. Het aandeel energie in de wereld uit zonnepanelen en windmolens is
ongeveer 1 procent.

10. De prijs van zonnepanelen en windmolens gaat voortdurend omlaag, net
als de prijs van zonnestroom en windstroom, maar zonne- en windenergie
verhogen de prijs van elektriciteit. De reden: het grootste deel van de
elektriciteitsrekening bestaat uit kosten voor het netbeheer (vastrecht,
aansluitkosten, meterhuur) en heffingen (energiebelasting, Opslag
Duurzame Energie, btw). Dergelijke kosten lopen op, onder meer vanwege
groene subsidies en de aanpassing en uitbreiding van het
elektriciteitsnet.

11. Binnen Europa gelden Denemarken en Duitsland als de pioniers van de
energietransitie, waar al jaren vol wordt ingezet op energie uit zon en
wind. In deze landen zijn de prijzen voor elektriciteit het hoogst in
heel Europa.

12. Meer weetjes over gidsland Duitsland:
- Zo'n 40 procent van de elektriciteit in Duitsland komt van
kolencentrales.
- Ongeveer de helft daarvan is afkomstig van verbranding van bruinkool,
dat bekendstaat als de meest vervuilende fossiele brandstof.
- Duizenden jaren oude bossen worden gekapt en hele dorpen ontruimd,
zodat gigantische graafmachines in dagbouw bruinkool kunnen ontginnen.
- Zeven van Europa's meest vervuilende kolencentrales staan in
Duitsland.
- De CO2-uitstoot per hoofd van de bevolking in Duitsland daalt al jaren
niet noemenswaardig.
- De Duitsers zijn verantwoordelijk voor 20 procent van alle uitstoot in
de Europese Unie: twee keer zoveel als de Fransen. Feitelijk is
Duitsland Europa's grootste klimaatvervuiler.

13. Iedere energietransitie kan altijd rekenen op argwaan en verzet.

14. Elke energiebron heeft een vermogensdichtheid, uitgedrukt in watt
per vierkante meter. Vaclav Smil, een gerenommeerde energie-expert, kwam
op basis van eigen berekeningen met een lijstje, waarbij biomassa
onderaan bungelt met ongeveer 0,5 watt per vierkante meter (W/m2). Voor
windenergie is dat de ondergrens, met 1,5 W/m2 als maximum. Zonnepanelen
komen ergens uit tussen de 4 en 9 W/m2. Critici vinden die cijfers te
conservatief, maar ook hun eigen cijfers steken schril af bij de
vermogensdichtheid van fossiele brandstoffen: voor steenkool tussen de
100 en 1000 W/m2 en voor aardgas tussen de 200 en 2000 W/m2.

15. Met alleen nationale ambities, maar zonder internationaal beleid
gaat het ons niet lukken om de mondiale opwarming binnen de perken te
houden.

16. Zonder kernenergie gaat het ons trouwens ook niet lukken. Als we
niet of nauwelijks de CO2-vrije energie uit kerncentrales gebruiken,
laten we een enorme kans liggen. Het IPCC, het klimaatpanel van de
Verenigde Naties, schetste onlangs diverse scenario's waarin de mondiale
opwarming onder de anderhalve graad Celsius zou blijven en concludeerde,
met enige tegenzin, dat kernenergie in elk van die scenario's zou
toenemen.

17. Weet u nog, dat eerste 'subsidieloze' windpark, eerder dit jaar? Dat
was gerekend buiten de kosten die de netbeheerder had gemaakt om voor de
kust een 'stopcontact' te plaatsen, waarop de windmolens konden worden
aangesloten. Normaal gesproken vormt de aansluiting op het net een
flinke kostenpost voor een nieuw windpark. De Algemene Rekenkamer
berekende dat de kosten van de aansluiting op het landelijk netwerk ruim
een derde van de energieprijs beslaan. Daarom concludeerde dit
onafhankelijke orgaan dat er voorlopig nog geen sprake is van windparken
zonder subsidie.

18. De mondiale CO2-uitstoot stijgt al jaren, ondanks de spectaculaire
toename in subsidies voor en investeringen in duurzame energie uit zon
en wind. Mijn conclusie: die technieken zijn niet goed genoeg.

19. Een verstandig klimaatbeleid is er niet op gericht om specifieke
technieken, zoals zonnepanelen en windmolens, te bevorderen (via
subsidies, belastingvoordelen, gegarandeerde prijzen of gunstige
financieringsvoorwaarden), maar algemeen gericht op CO2-reductie. Beleid
moet sturen op het doel, niet een mogelijk middel.

20. Zowel de scheepvaart met zijn zwaar vervuilende stookolie als de
luchtvaart met zijn zwaar vervuilende kerosine worden ontzien in de
politieke plannen voor een energietransitie.

21. De beste batterij voor opslag van groene stroom is de Tesla
Powerwall, omschreven als 'compact' en 'betaalbaar' (6500 euro). Hiermee
kun je 14 kWh opslaan, ongeveer genoeg voor een dag stroomverbruik van
een gemiddeld gezin in Nederland met drie kinderen. Het totale verbruik
van elektriciteit in Nederland is de laatste jaren vrij stabiel, rond
120 miljard kWh. Een maand zonder enige opwekking van duurzame energie
is onrealistisch, maar laten we ervan uitgaan dat je in de winter een
maand stroomopslag nodig hebt, wanneer alle stroom van zon en wind zou
moeten komen. Met wat opslag- en omzettingsverliezen kom je dan in het
gunstige geval op ongeveer een miljard Tesla Powerwalls. De kosten voor
een maand stroomopslag zijn dan 6500 miljard euro, exclusief btw. Zet al
die batterijen voor Nederland achter elkaar en je hebt een rij van 1
miljoen kilometer: van de aarde tot aan de maan en weer terug.

22. In een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) uit
2016 werd deze stelling voorgelegd: 'Nederland moet veel sneller dan nu
het geval is het gebruik van fossiele brandstoffen verminderen.' Nog
niet eens de helft was het daarmee eens.

23. In andere, periodieke opinieonderzoeken van het SCP wordt
respondenten gevraagd spontaan woorden op te schrijven die hen te binnen
schieten als hen wordt gevraagd naar het belangrijkste maatschappelijke
probleem. Het percentage dat 'klimaat', 'energie' of 'duurzaamheid'
noemt, schommelt al jaren rond 1 tot 2 procent.

24. Slechts een derde van de Nederlanders, meldt opnieuw het SCP, heeft
vertrouwen in overheidsinformatie over klimaatverandering, duurzame
energie en de energietransitie. Ter vergelijking: bij vaccinaties
vertrouwt meer dan 60 procent de overheid.

25. Bij eerdere energietransities verruilden we zwakke, logge bronnen
voor alternatieven die bij hetzelfde volume veel meer energie opleveren.
Het hout dat we eeuwen geleden kapten, had veel land nodig. Een blok
hout geeft bij verbranding veel minder energie die eenzelfde hoeveelheid
steenkool opbrengt. Anders gezegd: de energiedichtheid van hout is laag.
Toen we overstapten op fossiele brandstoffen en kernenergie, werd dat
anders: bij steenkool, olie, aardgas en uranium had je telkens minder
nodig om steeds meer energie op te wekken. Met onze huidige voorkeur
voor zon en wind maken we een einde aan die beweging naar steeds grotere
efficientie, een steeds hogere energiedichtheid en een groter gemak. We
zullen met zon en wind juist meer land en meer materialen nodig hebben
voor wat voorlopig een minder stabiele energievoorziening is.

26. Geen enkele energiebron is perfect. Alle energiebronnen hebben voor-
en nadelen, plussen en minnen. Fossiel, duurzaam, kernenergie, alles...
De kunst is om voor elke bron nuchter de balans op te maken.

27. In het debat over het klimaatbeleid rekent iedereen alles naar
zichzelf toe.

--------
Marco Visscher: De energietransitie: Naar een fossielvrije toekomst,
maar hoe?, uitgeverij Nieuw Amsterdam, EU 16,99.

--------
(c) 2018 Vrij Nederland