[D66] Turkentrekkers: Bijzondere wending voor D66

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Mar 26 11:46:54 CEST 2018

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  26 maart 2018
Auteur: Ozcan Akyol

Bijzondere wending voor D66
---------------------------

In Dordrecht kregen de Gemeenteraadsverkiezingen voor D66 een bijzondere
wending. Toen ook de voorkeursstemmen bekend werden gemaakt, bleken twee
laaggeplaatste kandidaten, beiden oorspronkelijk van Turkse origine,
genoeg mensen te hebben gepaaid om alsnog een zetel te bemachtigen - ten
koste van de nummers twee en drie op de lijst.

'Ik ben overdonderd, iedereen is overdonderd', zegt een van de
Turkse-Nederlanders. Ik begreep daar niets van. Het lijkt me duidelijk
dat hij zijn uiterste best heeft gedaan om vooral burgers te bereiken
met een overeenkomstige achtergrond, in de hoop dat ze uit
nationalistische motieven voor 'een soortgenoot' zouden kiezen.

Toen ik begin deze maand, in aanloop naar de Gemeenteraadsverkiezingen
over de markt liep, werd ik regelmatig aangeklampt door Turkse
Nederlanders die stemadvies van me wilden. 'Bij welke partijen zitten de
Turken?' was meestal de vraag. In ideologie, politiek profiel en
integriteit waren ze meestal niet geinteresseerd. Het ging altijd om
nationaliteit.

Dit akkefietje bij D66, dat overigens met de mantel der liefde wordt
bedekt door betrokkenen, doet me sterk denken aan het clientelisme van
de PvdA, een partij die decennialang electoraal garen spinde door
allochtonen verkiesbaar te stellen. Competenties maakten niets uit. Als
ze maar hun belofte van stemkanonnen konden waarmaken. We weten hoe dat
afliep. Het grote verschil is dat ze bij D66 'oprecht' naief lijken over
de dynamiek die zich vorige week in Dordrecht ontspon. Lijsttrekker
Kevin Noels: 'Dit is een verandering die we niet zagen aankomen', zegt
hij in de krant. 'Het zijn wel bekenden, maar dat neemt niet weg dat het
voor ons ook een complete verrassing is.'

Als dit een 'complete verrassing voor je was, dan heb je of heel lang
onder een steen geleefd, of je speelt de vermoorde onschuld, omwille van
het uitgekiende plan dat niet geopenbaard mag worden. Beide scenario's
zijn geen aanbeveling voor een politieke leider.

De lokale afdeling van D66, drie zetels sterk, heeft nu twee Turkse
Nederlanders in de raad die allerlei beloftes aan hun achterban hebben
gedaan, als tegenprestatie voor de vele stemmen die ze kregen. Misschien
staat er binnenkort wel een nieuwe moskee in Dordrecht. Het illustreert
de lelijke kant van identiteitspolitiek. Wie weet gaat D66 langzamerhand
de PvdA achterna.

--------
(c) 2018 Persgroep