[D66] D66 en democratische vernieuwing

A.O. jugg at ziggo.nl
Sat Mar 17 09:36:52 CET 2018

Het afschaffen van fractiediscipline is ook een soort democratische
vernieuwing; antileninistische maatregel dat wel. Maar ik ben het met
Dean eens, ik ben sceptisch of 'democratie' nog wel de juiste proper
name voor de staatsinrichting en de politiek. (Wie heeft de hollanders
eigenlijk in het staatsverband gedrongen sinds pakweg het neolithicum?)
Timothy Morton heeft in in Duistere Ecologie over de agrologistiek. We
zitten gevangen in de cirkels en vectoren van de agrologistiek. In de
agrologistiek geldt geen discipline, daar zijn drie axioma's van
toepassing die Morton noemt waarvan de derde luidt: 'bestaan is altijd
beter dan welke kwaliteit van bestaan dan ook'. Bij D66 zou je deze
axioma kunnen herformuleren als : 'democratie is altijd beter dan welke
kwaliteit van democratie dan ook'. D66 is de boer van de democratie,
niet het CDA. Het toekomstige electoraat van D66 zijn de boeren en de
ongeletterden. (Had Huizinga toch weer gelijk toen onderwijs omschreef
dat onderwijs maakt onder-wijs....)