[D66] Hoe gaat het met de partij van Alexander Betuttelmans?

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Mar 8 11:30:28 CET 2018

Bron:   Volkskrant
Datum:  7 maart 2018
Auteur: Max Pam

Hoe gaat het met de partij van Alexander Betuttelmans?

Voor iemand zoals ik, die - om met wijlen Martin van Amerongen te
spreken - staat 'op de uiterste rechtervleugel van de uiterste
linkervleugel van de sociaaldemocratie' zijn verkiezingen steeds meer
verworden tot een aftreksom. Op welke partij ik ga stemmen, weet ik pas
als ik alle andere partijen heb verworpen. De laatste keer bleef D66
over en laten wij daarom nagaan wat die partij intussen heeft
gepresteerd.

Allereerst partijleider Alexander Pechtold. Het gezeur met dat cadeau
gekregen maar onzichtbaar gehouden appartementje, maakte op mij een
lullige indruk. Verder is er gedoe in zijn priveleven. U weet dat niet,
want uit puritanisme bericht deze krant er niet over, maar volgens
andere media is Pechtold na zijn scheiding een verhouding begonnen met
een jongere partijgenote uit Meppel, die ook een heleboel kinderen
heeft, zodat de D66-leider bij verschillende gezinnen de bal hoog moet
zien te houden en er daarbij ook nog voor moet zorgen dat hij op weg
naar 'zijn liefdesnest' de fotografen van de Prive op het verkeerde been
zet. Uiteraard moet iedereen doen waar hij zin in heeft, maar mij komt
het voor dat Pechtold niet helemaal met zijn hoofd is bij zijn partij en
bij het landsbelang.

Dan de inhoud. Een van de aantrekkelijke speerpunten van D66 is het
onderwijs. De partij wilde eindelijk iets doen aan artikel 23 van de
Grondwet (de vrijheid van onderwijs), maar door de coalitie met de
christelijke partijen zullen wij daar niets meer van horen. Verder
krijgen leerkrachten slechts een fooi op hun salaris, waar in deze
tijden van economische voorspoed een gulle daad op zijn plaats was
geweest voor deze maatschappelijk belangrijke beroepsgroep. En dan
krijgen wij ook nog eens Arie Slob van de Christen Unie als minister
voor het basisonderwijs. Arie, de man die niks van de evolutietheorie
moet hebben, zit aan onze kinderen - bah!

En dan de afschaffing van het referendum. Minister Ollongren mag dan met
een superieur lachje in de Tweede Kamer haar zin hebben gekregen, in
feite was haar optreden een aanfluiting. Zelf ben ik ook geen groot
voorstander van het referendum, maar als een partij het decennialang
heeft verdedigd, dan kun je het niet na een keer afschaffen om geen
andere reden dan dat de uitslag je niet zo is bevallen. De rest is
gewoon eromheen kletsen. Verder is Ollongrens ferme houding inzake
nepnieuws gewoon betuttelende lariekoek en was de Dales-rede die ze
onlangs uitsprak intellectueel ook beneden elk peil.

Martin Sommer liet in deze krant al zien dat D66 zonder het te beseffen
op verschillende dossiers de partij van de bevoogding en de bedilzucht
is geworden. Dat D66 in haar bestrijding van racisme en fascisme - dood
aan het faksisme, kameraad! - nog het meest op de oude CPN is gaan
lijken, zie je heel goed in de Amsterdamse gemeenteraad. Daar is D66
druk doende met het wezenloos uitschelden en uitsluiten, geheel
vergetend dat op nummer 8 van haar eigen lijst iemand staat (Yassmine el
Ksaihi) met een hoofddoek, die nog niet zo heel lang geleden
homoseksualiteit als een zonde beschouwde, al krabbelde ze daar later
over terug.

En dan speelde de partij ook nog een bedenkelijke rol toen er in de stad
een poster dreigde te worden opgehangen waarop je ziet hoe een moslim en
een jood elkaar kussen.

Inzake orgaandonatie en euthanasie is D66 onder leiding van Alexander
Betuttelmans eveneens de partij van de bedilzucht geworden. Een dode is
dood en heeft niets meer te zeggen en te willen. Daarom moet over het
graf heen regeren zo veel mogelijk worden ingeperkt. Het dode lichaam is
geen eigendom van de dode, maar van de nabestaanden. Uiteindelijk
beslissen zij, en niemand anders, of orgaandonatie is toegestaan. De
overheid heeft daar verder niets mee te maken. Verstandige nabestaanden
zullen de wens van de overledene zeker honoreren. Maar als zij geen ja
willen, hebben zij daartoe het volste recht. Zo is het, hoe zuur dat ook
zal zijn voor iemand die wacht op een orgaan. Overheid, rot op met je
invulformulieren!

Hetzelfde geldt op een andere manier voor de euthanasiewet waarvoor Pia
Dijkstra zich ook sterk heeft gemaakt. Zelden heb ik mijn standpunt
beter verwoord gezien dan door Bert Keizer, die in deze krant werd
aangeduid als 'levenseindekliniek-arts'. Tegen Wilma de Rek zei hij:
'Dat zinloze bonken op de muur van de overheid om je levenseinde af te
dwingen...doe het toch lekker zelf'. Ik hoop dat Bert nog leeft als ik
dood wil.

Ooit zei Ruud Lubbers over een partij in nood: 'Ik ga dit keer eens op
nummer drie van de lijst stemmen'. Met desastreuze gevolgen. Maar zelfs
dat ga ik niet doen. Ik moet verder met mijn aftreksom.

--------
(c) 2018 Persgroep