[D66] De politiek correcte wereld van het schoolboek (2)

Ernst Debets edebets1 at euronet.nl
Fri Jun 29 12:26:34 CEST 2018

Marc,

Ik wist wel dat bij bepaalde migraties astronomie een rol gespeeld heeft:
Bij de migratie van Polynesiers in de 11e en 12e eeuw vanuit het overbevolkte "Hawaiki" naar Nieuw Zeeland  ("Aotearoa"/ Het land van de lange witte wolk) wisten deze lieden in (eigenlijk heel smalle ca 20m lange) kano's vanuit het gebied dat we nu kennen als Frans Polynesiƫ en de Cook eilanden navigerend op zon en sterren de Stille Zuidzee over te steken. Deze immigranten troffen een onbewoond land aan (in tegenstelling tot de huidige economische gelukszoekers). Bewijst dus dat de voorouders van de Maori's heel veel van ons sterren/zonnestelsel wisten en geen discussies over migratiepolitiek kenden.
Lijkt me een leuk weetje voor astrologen en astronomen.

Ernst Debets/
Zaanstad