[D66] Van Marx naar Engels: D66 in het nauw tijdens referendumdebat Senaat

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Jul 4 11:48:20 CEST 2018

Bron:   Volkskrant
Datum:  3 juli 2018
Auteur: Remco Meijer

D66 in het nauw tijdens referendumdebat Senaat
Het voorstel tot afschaffing van het referendum stuit op weerstand in de
Senaat. D66, met een nieuwe fractievoorzitter, werd onder vuur genomen.

Welk Europees land schafte als laatste het referendum af? Juist, de DDR.
In 1968, precies vijftig jaar geleden. Zowel senator Jan Nagel (50Plus)
als zijn collega Niko Koffeman (Partij voor de Dieren) haalt dinsdag
Oost-Duitsland aan als huiveringwekkend voorbeeld van wat in Nederland
staat te gebeuren: het intrekken van het raadgevend referendum.

Ze hebben het schrikbeeld overgenomen van voormalig PvdA-Kamerlid Niesco
Dubbelboer, een van de pleitbezorgers van de volksraadpleging. Bijna
overal in Europa is het een gangbaar instrument. Het werd hier na een
wetsgeschiedenis van tien jaar in 2015 eindelijk ingevoerd. Nu, drie
jaar en twee referenda verder, schaft de coalitie van VVD, CDA, D66 en
ChristenUnie het alweer af. In het regeerakkoord staat dat het niet
heeft gebracht 'wat ervan werd verwacht'.

De Tweede Kamer heeft er al mee ingestemd en nu is de Eerste Kamer aan
de beurt. Vooral voor D66, samen met PvdA en GroenLinks aanjager van het
referendum, is het een lastig dossier. D66-senator Hans Engels heeft het
woordvoerderschap overgenomen van Thom de Graaf, die in het najaar
vicepresident wordt van de Raad van State. Iedereen herinnert zich dat
hij indertijd warm voorstander was.

Volgens Nagel is de aanstaande onderkoning 'een nieuwe Marx'. Het is
geen toeval, zegt de 50Plus-senator gevat, dat zijn opvolger Engels
heet. 'Dat is historisch bepaald.' Nagel had het debat willen
uitstellen. Dubbelboer heeft met zijn huidige politieke beweging 'Meer
democratie' een rechtszaak aangespannen, om te bewerkstelligen dat over
de intrekkingswet een referendum wordt gehouden. De rechter doet 1
augustus uitspraak. Maar de coalitie heeft het debat toch doorgezet. Ze
heeft haast.

De kritiek van de oppositie is niet mals. PVV-senator Alexander van
Hattem spreekt van 'een offer op het altaar van de machtspolitiek'.
Senatoren Mohamed Sini (PvdA) en Frits Lintmeijer (GroenLinks) vinden
het kabinet voorbarig. Het Oekraine-referendum verdiende misschien geen
schoonheidsprijs, maar bij het referendum over de inlichtingenwet ging
het al een stuk beter: goed maatschappelijk debat, relatief hoge
opkomst, aanpassing van de wet. 'Dit is niet elegant, maar arrogant',
aldus Lintmeijer.

Engels heeft nog maar nauwelijks het woord als hij al wordt
geinterrumpeerd door SP-senator Frank Kohler. In de Eerste-Kamerfractie
van D66 is volgens Engels nog veel debat en leven een hoop vragen, maar
het raadgevend referendum is altijd gezien als opstapje naar het echte
ideaal: een bindend correctief referendum. 'Het wordt door burgers niet
begrepen als een 'nee' niet in wetgeving wordt vertaald', zegt Engels.

'Ik verzoek u uw draai te verklaren', vraagt Kohler. 'Er is geen sprake
van een draai', antwoordt Engels bits. 'Dat weet u nog helemaal niet.
Wij hebben nog geen afweging gemaakt.' Kohler herinnert Engels er dan
aan dat D66 in de Tweede Kamer vorig najaar ook haar handen aftrok van
het bindend referendum, net als PvdA en GroenLinks.

Engels lijkt dan te berusten in zijn lot. 'Ik begrijp dat mijn fractie
vandaag aan de beurt is. Ik zal de gifbeker helemaal leegdrinken. Ik heb
mij daarop geprepareerd en mijn medicijnen ingenomen.' Hij merkt nog
manhaftig op dat alles afhangt van de uitleg die minister en
partijgenoot Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) geeft. Daar hecht de
oppositie weinig waarde aan. 'Een retorische truc', schampert Koffeman.

Ollongren is gedecideerd in haar verweer. 'Het nationaal raadgevend
referendum is fundamenteel gebrekkig. Dan moet je er niet mee doorgaan.
Dat komt door het raadgevend karakter. Een kiezersuitspraak leidt alleen
tot een heroverweging, niet tot het volgen van de uitslag.' Ze ziet
niets in repareren. 'Dit werkt inherent vervreemdend. De teleurstelling
zit ingebakken.'

Ze belooft dat het rapport van de Staatscommissie parlementair stelsel
'bovenop de stapel komt te liggen'. Dat rapport komt eind dit jaar en
ineen tussenadvies bepleitte de commissie onlangs, jawel, voor een
bindend correctief referendum. Maar daarop wachten wil Ollongren niet.
'We moeten nu niet dralen, maar de kiezer snel duidelijkheid geven.'
Senator Engels blijkt alsnog overtuigd. De Eerste Kamer stemt volgende
week dinsdag.

--------
(c) 2018 Persgroep