[D66] Klimaatdiscussie/The Uncertainty Has Settled

Raimond De Tempe raimond.detempe at gmail.com
Fri Jan 19 15:11:56 CET 2018

Democs,
Ik behoor al lang tot de sceptici. Niet dat ik twijfel aan
klimaatveranderingen - ik heb me al lang laten overtuigen door geologen als
Salomon Kroonenberg dat veranderingen voortdurend aan de orde zijn, al
miljoenen jaren lang. En waarschijnlijk al veel langer. Van subtropisch tot
barre ijstijden wereldwijd, en omgekleerd. En de zeespiegel gaat even
vrolijk op en neer.
Toen Nederland nog een barre toendra was, een van de vorige ijstijden, was
de zuidelijke Noordzee eveneens toendra. En liepen daar mammoeten rond. Ook
Neandertalkiezen zijn wel opgebaggerd van de zeebodem.
Een mensheid van enkele miljoenen vroege steentijdjagers/verzamelaars
overleeft dat wel.

Miljarden mensen die een beetje welvaart willen - ja, dan wordt het
moeilijk! Uiteindelijk  leven wij in de laatste honderden miljoenen jaren
van dit leven op aarde. Prof. Kees de Jager heeft al aangetoond dat over
300 miljoen jaar de gemiddelde temperatuur op aarde zo'n 60 graden C zal
zijn. Gemiddeld! Dan wordt de aarde een heet stoombad, totdat lange tijd
later de wateratmosfeer met de zonnewind verdwijnt. Oorzaak? De opzwellende
zon.

Het is toch niet realistisch te denken dat wij een energie-omkering kunnen
maken alleen op wind, wat zon en een tikkeltje aardwarmte? Zonder hulp van
kernenergie als eeuwenlange overgang, totdat alle woestijnen ter wereld vol
staan met zonnepanelen? En dit tijdens mijn leven? Ik ben 75 en hoop op nog
zo'n 10 Ć  15 jaar.

Je ziet nu al een vergelijkbaar gezeur over het Groningse gas! Schuld
aanpraten, alsof wij schuldig zijn. Het lijkt wel een christelijke erfenis!
Het zondebesef in een aards-niet spiritueel jasje gestoken. En wat gaat men
dan op korte termijn doen? Canadese bossen opstoken in de
elektriciteitscentrales? Denk eens aan de enorme CO2 en CH4 productie van
de ontdooiende permafrost in Canada, Siberiƫ en Alaska. Geen houden aan.
Het lijkt wel of politici die met alle geweld actief willen handelen, ons
willen voorbereiden op gigantisch duurder maken van ons leven!

Raimond de Tempe