[D66] Hachchi: Pechtold door angst gedreven en manipulatief (2)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Dec 12 09:51:47 CET 2018

Bron:   HP/De Tijd
Datum:  11 december 2018
Auteur: Ton F. van Dijk

Wassila Hachchi: 'Het draaide vooral om Pechtold zelf'

D66 is na het aftreden van Alexander Pechtold op zoek naar een nieuwe
partijleider. Voor Wassila Hachchi (38) aanleiding om terug te kijken op
diens 'door angst gedreven, manipulatieve leiderschap', dat haar in 2016
noopte de fractie te verlaten. 'De partij vroeg mij om loyaliteit, maar
er stond niets tegenover.'

Wassila Hachchi (1980) was marineofficier, Jonge Ambtenaar van het Jaar
en Kamerlid voor D66. Ze maakte in hoog tempo een mars naar de macht en
werd in 2010 door D66-leider Alexander Pechtold persoonlijk gevraagd om
volksvertegenwoordiger te worden. Na ruim vijf bewogen jaren in de
politiek, hield ze het in 2016 - ogenschijnlijk van de ene dag op de
andere - voor gezien. Omdat ze niet kon wennen aan de leiderschapsstijl
van Alexander Pechtold, zo vertelt ze voor het eerst openhartig: 'Ik
wilde me niet langer aanpassen aan de angstcultuur die zijn
manipulatieve leiderschap met zich meebracht.'

Wat voor kind was jij?

'Ik wilde het altijd goed doen. Een acht was niet genoeg. Het moest een
tien zijn. Ik had het gevoel dat ik er alles aan moest doen om
geaccepteerd te worden. Mijn ouders waren migranten uit Marokko, die
zich altijd moesten bewijzen. En dat heb ik overgenomen. Ik weet nog dat
ik in drie atheneum zat en vier tienen op m'n rapport had. Nu denk ik:
what the fuck! Maar toen was dat voor mij niet meer dan normaal.'

Was dat om je ouders te behagen?

'Daaruit was het wel geboren, ja. Maar dat geldt voor veel migranten.
Waar anderen genoeg hebben aan een zeven, moet jij een tien halen om
hetzelfde te bereiken. Het gevoel dat je je moet bewijzen. Dat was heel
sterk aanwezig in mijn jeugd.'

Je voelde je niet geaccepteerd?

'Wel door m'n ouders, maar niet door de samenleving. Ik wist dat het
niet kwam aanwaaien. Wat Rutte noemt: 'Mohammed moet zich invechten.' Ik
heb dat geleefd. Je moet je zeker inknokken. Nu denk ik: waarom alleen
Mohammed? Het zou de samenleving sieren als we iedereen gelijke
startnummers geven. Dus nu vind ik dat een kuluitspraak van Rutte. Maar
een groot deel van m'n leven heeft wel in het teken gestaan van dat
gevecht.'

Geef nog eens een voorbeeld?

'Ik was de eerste in mijn naaste familie die aan een universiteit ging
studeren. Dat was niet vanzelfsprekend. Later had ik daar met m'n oudere
broer een gesprek over. Hij zei: 'Voor jou was het allemaal zo
makkelijk.' Toen dacht ik: ja, ik had ook weleens een keer iets fout
willen doen. Zo fout, dat ik ook op m'n donder kreeg. Maar dat deed ik
niet. Ik heb daar toen nooit over gepraat. Maar als volwassen vrouw kwam
ik tot het inzicht: ik heb als kind wel heel erg binnen de lijntjes
gekleurd.'

Je bent heel loyaal?

'Ja. Je kunt op mij bouwen, maar als je een grens overgaat, dan kan ik
je verrassen met de keuzes die ik maak, voor iemand die altijd zo braaf
is, zo gedegen.'

Het hele interview leest u via Blendle.
https://blendle.com/getpremium/item/bnl-hpdetijd-20181211-f2134eaaec4

--------