[D66] Kelder kolder

A.O. jugg at ziggo.nl
Fri Aug 24 14:20:42 CEST 2018

Kolder in de kop bij de Buitenhof redactie: moneymaatje Jort Kelder als
interviewer. Past wel in het beeld van de niet te stuiten verrechtsing.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/nieuw-buitenhof-gezicht-jort-kelder-als-rechtse-politici-denken-ha-thuiswedstrijdje-kan-het-nog-een-hete-zondag-worden-~ba0bc4d6/
Gijs Beukers 14 februari 2018, 10:05

Wanneer bent u gevraagd?

'Een paar maanden geleden. Mijn eerste reactie was: niet doen. Ik zat
toen net in een uit de hand gelopen publicitair dingetje (Kelder zei in
zijn radioprogramma dat vrouwen bij hem aandringen om verkracht te
worden, later nuanceerde hij die opmerking, red.). Ik wil niet dat
Buitenhof, een instituut toch, daar last van krijgt.'
Waarom heeft u het toch gedaan?

'Het is maar een jaartje. Pieter Jan gaat zeilen, ik ben gewoon
stagiair. Ik heb het met medepresentator Paul Witteman en eindredacteur
Corinne Hegeman doorgesproken. Paul zei terecht dat Buitenhof een
neutraal programma is en dat er nogal wat aan mijn broekje hangt, qua
politieke kleur. De vraag is of ik SP-leider Lilian Marijnissen neutraal
kan ontvangen. Het antwoord daarop is natuurlijk ja.'
Waarom?

'Dat is een afweging die de leidinggevenden van Buitenhof en Avrotros
hebben gemaakt. Dit zijn zulke gepolariseerde tijden, iedereen zit zo in
zijn bubbeltje te bellenblazen tegen de ander. Uiteindelijk is het wezen
van jouw en mijn vak: vanuit nieuwsgierigheid de goede vragen stellen.
Ik zal links en rechts echt niet anders behandelen.

'Er wordt altijd gezegd: 'Jij bent een vriendje van Rutte.' Maar als je
iemand kent of zelfs bevriend met hem bent, betekent dat niet dat je
geen lastige vragen meer durft te stellen.'
Zou u Rutte interviewen?

'Nee, dat wordt te ongemakkelijk: ik ken hem al sinds mijn 22ste. Ik
vind dat ik daar best een wildcard kan trekken. Ik denk dat ik hem
buitengewoon goed zou interviewen, maar vanwege het vooroordeel doe ik
het niet. Maar mag ik van 150 Kamerleden en zoveel ministers er eentje
niet doen?'
Hoe zit het dan met andere VVD'ers? Dan zal Rutte ook ter sprake komen.

'Dat is toch geen enkel probleem? Mark is daar professioneel in, die
heeft nog nooit ergens over geklaagd. Ik heb al zo vaak harde
confrontaties gehad bij DWDD of Jinek, ook met rechtse politici. Hou op.
Ik ben een projectiel dat van alle kanten komt.'
U bent eveneens bevriend met Baudet. Zou u hem interviewen?

'Dat denk ik wel. Rutte gaat al zo lang terug, maar Thierry zou ik
interviewen. Maar hoe schat je mijn intelligentie in dat ik niet de
goede vragen aan zo iemand kan stellen?'
Het gaat ook om de schijn van partijdigheid. Als u vergeet een kritische
vraag aan Baudet te stellen, zou u dat verwijt kunnen worden gemaakt.

'Nederland is geen land, maar een verzameling clubjes. Iedereen in Den
Haag kent elkaar. Omdat ik een paar in het oog springende vriendschappen
heb, zou ik niemand kunnen interviewen?' Spottend: 'Maar ik heb geen zin
in een lang interview met jou hierover. Ik ga Buitenhof presenteren en
als Thierry daar zit, gaan we hem aanpakken.'