[D66] Memogate: Memo was geen 'Memo' maar 'vergeten' VVD stuk

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Apr 25 11:07:12 CEST 2018

Bron:   Trouw
Datum:  24 april 2018
Auteur: Jelle Brandsma
Debat:  25 april 2018, 15:00 uur

Een intern VVD-stuk vormde de basis voor de afschaffing van de
dividendbelasting

Het kabinet heeft vanavond twaalf geheime ambtelijke stukken over de
dividendbelasting waar de oppositie al maanden om vraagt dan toch
vrijgegeven. De gegevens over mogelijke afschaffing van de
dividendbelasting kwamen uit de koker van de VVD.

Een intern VVD-stuk vormde de basis voor afschaffing van de
dividendbelasting, schrijft premier Rutte aan de Tweede Kamer. 'Ik heb
dit stuk tijdens de onderhandelingen gebruikt voor informele bilaterale
gesprekken met de onderhandelaars. Met het stuk poogde mijn partij een
voorstel te doen op het terrein van dividendbelasting en aanverwante
dossiers dat aanvaardbaar zou zijn voor de andere partijen en de basis
zou kunnen vormen voor de tekst in het regeerakkoord.'

Het interne VVD-document is vanavond laat, samen met andere notities
over dividendbelasting naar de Tweede Kamer gestuurd. Rutte meldt dat
het stuk is opgesteld door toenmalig staatssecretaris Eric Wiebes.

Minister-president Mark Rutte schrijft ook dat hij 'onbedoeld de
suggestie heeft gewekt dat er helemaal geen stukken zouden zijn over de
dividendbelasting'. Hij antwoordde dit vanmiddag ook al op vragen van
Lodewijk Asscher, leider van oppositiepartij PvdA. Asscher meent dat
Rutte de Kamer onjuist heeft geinformeerd.

Geen memo

De premier sprak 's middags het zware verwijt van onjuist informeren van
de Kamer tegen en gaf aan dat hij ook in november in de Tweede Kamer
heeft gezegd dat hij zich niet kan herinneren dat er memo's over
dividendbelasting op tafel hebben gelegen tijdens de formatie. Dat vond
de oppositie toen al merkwaardig: de coalitie besloot tot afschaffing
van de dividendbelasting, een maatregel die 1,4 miljard euro kost. Maar
Rutte en ook de fractievoorzitters van coalitiepartners CDA, D66 en
ChristenUnie hielden vol dat zij geen weet hadden van notities over dit
onderwerp.

Rutte zei eerder vandaag: 'Naar mijn beste weten lag er geen memo.
Onbedoeld heb ik de suggestie gewekt dat er ook helemaal geen stukken
zijn. Dat er wel stukken zijn, bleek mij afgelopen vrijdag uit Trouw.
Tot die tijd wist ik het niet. Dit zeg ik naar eer en geweten.'

Dat er tijdens de kabinetsformatie memo's zijn opgesteld blijkt uit een
afgewezen Wob-verzoek van twee onderzoekers van de Universiteit van
Amsterdam. Zij kregen geen notities, maar wel een lijst met documenten
die op het ministerie van financien liggen en gaan over
dividendbelasting. Een deel van die memo's is opgesteld ten tijde van de
formatie. Om een einde te maken aan speculaties over de inhoud besloot
het kabinet maandag de memo's vrij te geven. Rutte maakt hiermee 'een
eenmalige uitzondering op de vertrouwelijkheid' rond de
kabinetsformatie.

Presentatie

Vandaag ondervroeg Asscher de premier tijdens het zogeheten
vragenuurtje. Woensdagmiddag en woensdagavond debatteert de Tweede Kamer
over de memo's, die vanavond laat naar het parlement werd gestuurd.
GroenLinks-fractievoorzitter Jesse Klaver verzocht het kabinet om ook in
kaart te brengen wie op welk moment die memo's heeft gekregen. Want net
als Rutte zeiden destijds de fractievoorzitters van CDA, D66 en
ChristenUnie dat zij geen notities hadden gezien. Terwijl hun
mede-onderhandelaars Wouter Koolmees (D66) en Carola
Schouten(ChristenUnie) vrijdag zeiden dat zij ze wel kenden. Aan dit
verzoek van Klaver wil Rutte niet voldoen want dat 'raakt aan de kern
van de vertrouwelijkheid van de formatie'.

Alexander Pechtold, D66-voorman, vindt dat er 'een hoop verwarring' is
over de manier waarop het besluit om de dividendbelasting af te schaffen
tot stand is gekomen. Hij zei vandaag dat er is besloten op basis van
'een presentatie'. Wie deze voordracht voor de onderhandelaars heeft
gegeven kon hij zich vandaag niet herinneren.

Lees ook:

Hoofdrol voor Shell en Unilever in memo's over dividendbelasting
https://www.trouw.nl/home/afschaffen-dividendbelasting-moest-nederland-aantrekkelijk-houden-voor-shell-en-unilever~a8cda45e/

Mark Rutte en zijn ploeg zijn nog niet uit de problemen
https://www.trouw.nl/democratie/mark-rutte-en-zijn-ploeg-zijn-nog-niet-uit-de-problemen~ab09bd84/

Wie vroeg er om die memo's over de dividendbelasting?
https://www.trouw.nl/democratie/wie-vroeg-er-om-die-memo-s-over-de-dividendbelasting-~afecd7dd/

--------
(c) 2018 Persgroep