[D66] Eindverslag informateur Schippers

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed May 17 12:58:44 CEST 2017

Bron:   Tweede Kamer
Datum:  16 mei 2017
Auteur: Edith Schippers

Eindverslag 16 mei 2017

Op 28 maart 2017 nam de Tweede Kamer de (gewijzigde) motie-Rutte c.s.
(Kamerstukken II 2016/7, 34700, nr. 2) aan om mij tot informateur te
benoemen. De opdracht luidde om, met inachtneming van het verslag van de
verkenning, 'de mogelijkheid te onderzoeken van een stabiel kabinet uit
VVD, CDA, D66 en GL en hierover verslag uit te brengen met een advies
over de voortgang van de kabinets(in)formatie ten behoeve van de
voorbereiding van een debat op basis van artikel 139A'. U heeft mij na
de stemming op dezelfde dag ontvangen ter bevestiging van de benoeming
en de opdracht. Daarna hebben u en ik enkele malen contact gehad over de
voortgang van de gesprekken met betrekking tot de informatie. Op
donderdag 11 mei jl. heb ik u, naar aanleiding van vragen van leden van
de Tweede Kamer over de voortgang, schriftelijk geinformeerd
(Kamerstukken II 2016/7, 34700, nr. 7).

De opdracht van de Tweede Kamer was inhoudelijk moeilijk. De winnaars
van de verkiezingen en de grootste partij waren voor de informatie
vooral bijeengebracht op basis van de verkiezingsuitslag, niet op basis
van programmatische overeenkomsten. Dat betekende dat een breed politiek
inhoudelijk spectrum overbrugd zou moeten worden om een coalitie te
kunnen vormen. Ik ben de informatie daarom begonnen met bilaterale
gesprekken met elk van de betrokken fractievoorzitters. In deze
gesprekken heb ik geinventariseerd welke verwachtingen er bij hen
bestonden ten aanzien van het door mij te verrichten onderzoek en wat
hun inzet zou zijn in deze informatie. Hieruit bleek dat migratie,
klimaat en inkomensbeleid hoofdonderwerpen van bespreking zouden zijn.
Dit waren hoofdonderwerpen in inhoudelijke zin, maar ook met het oog op
de politieke verschillen die op deze onderwerpen groot zijn.

De voorbereiding voor de besprekingen van alle onderwerpen vond op
verschillende manieren plaats. Onderwerpen werden door mij, of door de
deelnemers - in verschillende samenstelling - inhoudelijk voorbereid. Zo
nodig werden schriftelijke vragen gesteld aan bewindspersonen. Daarnaast
gaven ambtenaren een technische toelichting.

Alle belangrijke vraagstukken zijn eenmaal of meerdere malen aan de orde
geweest. Op enkele onderwerpen kon een voorlopige of voorwaardelijke
overeenstemming worden bereikt of leek overeenstemming in het verschiet
te liggen. Besluiten en compromissen kunnen evenwel pas definitief zijn
als overeenstemming over een totaal akkoord is bereikt. De onderwerpen
migratie, klimaat en inkomensbeleid kwamen vanaf het begin frequent aan
de orde. Dit waren overkoepelende thema's die ook terugkeerden in
hiermee nauw verweven deelonderwerpen. Relevant voor klimaat zijn onder
andere mobiliteit, landbouw, emissiehandel en gebouwde omgeving. Voor
inkomen zijn deelonderwerpen relevant zoals arbeidsmarkt,
belastingstelsel, eigen betalingen in de zorg en pensioen. Voor migratie
zijn dat de Europese context, de lokale context en juridische
vraagstukken. Al deze onderwerpen vergden in meer of mindere mate nader
technisch onderzoek over feiten en opties. Op alle terreinen werd - soms
meer en soms minder - voortgang geboekt.

Op meerdere aspecten van het onderwerp migratie konden de vier
fractievoorzitters op 11 mei uiteindelijk geen overeenstemming bereiken
en stemden zij in met voortzetting van de besprekingen hierover op
maandag 15 mei. Tijdens het weekeinde heb ik de vier fractievoorzitters
elk afzonderlijk gevraagd maandag 15 mei tot besluiten te komen, omdat
uitstel geen nieuwe inzichten zou opleveren. Maandagochtend 15 mei zijn
de besprekingen over het onderwerp migratie hervat.

Ondanks verschillende schorsingen en bilateralen heb ik aan het einde
van de middag moeten vaststellen dat de gezamenlijke conclusie van de
vier fractievoorzitters is dat bij dit belangrijke onderwerp de vereiste
gemeenschappelijke basis voor voortzetting van de besprekingen en de
totstandkoming van een akkoord ontbreekt. In deze omstandigheden acht ik
voortzetting van mijn onderzoek zinvol noch geboden. Hierover heb ik u
gisteren geinformeerd, evenals Z.M. de Koning.

Gelet op mijn opdracht en op grond van het door mij verrichte onderzoek,
zoals toegelicht in dit verslag, stel ik vast dat de gevoerde
besprekingen niet hebben geleid tot de mogelijkheid van totstandkoming
van een kabinet uit VVD, CDA, D66 en GL en adviseer ik u, conform mijn
opdracht en met instemming van de voorzitters van de fracties van VVD,
CDA, D66 en GL, om in een debat op basis van artikel 139A van het
Reglement van Orde de benoeming te bespreken van een informateur.
Deze informateur zou als opdracht kunnen krijgen om, met inachtneming
van dit verslag, op korte termijn de mogelijkheden te verkennen die er
thans zijn voor de vorming van een kabinet dat kan rekenen op een
vruchtbare samenwerking met de Staten-Generaal en daarbij aan te geven
op welke wijze dit tot stand kan komen.

Met de aanbieding van dit verslag beschouw ik mijn werkzaamheden als
informateur als beeindigd.
Ik dank u, de voorzitters van de fracties van VVD, CDA, D66 en GL en de
fractieleden die hen vergezelden voor het in mij gestelde vertrouwen.
Gaarne ben ik bereid een debat over dit verslag bij te wonen en de leden
van de Tweede Kamer dan desgevraagd inlichtingen te verstrekken.

Edith Schippers