[D66] Game Change: Nederlandse regering plande Turkije-crisis

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Mar 14 11:57:05 CET 2017

Bron:   NRC Handelsblad
Datum:  14 maart 2017
Auteur: Tom-Jan Meeus

Het hele scenario was vorige week al bekend

Die Turkse minister Kaya (Gezinszaken) dacht natuurlijk: als Jesse
Klaver een meet-up met zijn achterban kan houden, kan ik het ook. De
tijd van de fax ligt achter ons, we hebben Facebook - mevrouw Kaya had
haar meet-up ook achter een laptop in Ankara kunnen afdoen. Maar dat had
niet zo'n fijn conflict opgeleverd.

Het deed me denken aan 2004, toen een extraverte politicus uit de VVD
stapte. Pechtold was nog burgemeester van Wageningen. Klaver zat op
school. Staatssecretaris Rutte (Sociale Zaken) maakte promotie: naar
Onderwijs. Dat jaar begon de EU gesprekken over toetreding van Turkije.
In Ruttes partij zat een Limburger die journalisten toen al sjornalisten
noemde. Wilders vond dat een overwegend islamitisch land niet in de EU
paste, en stapte op. Nadat Turkije-kenner Erik-Jan Zurcher vorig jaar
erkende dat de premisse onder die toetredingsgesprekken onjuist was -
democratische krachten in Turkije versterken - kunnen we veilig stellen
dat de PVV-leider, niet de VVD, gelijk had.

Zaterdag was die minister symbool van de onverzettelijkheid aan
weerskanten. Het vreemde was: midden vorige week kreeg ik in Den Haag al
gedetailleerd uitgelegd hoe het weekeinde zou verlopen: eerst de
minister van Buitenlandse Zaken die het land niet inkwam, daarna de
komst van een Turkse minister per auto - het hele scenario was bekend.
Ik vermoed dus dat Nederland dit wilde, en dat vooral Rutte profiteert:
als de relatie met een groot buitenland onder druk staat, willen burgers
een vertrouwde bestuurder in plaats van een twitteraar. De tragiek van
Wilders: ook nu zijn analyse achteraf correct was, verliest hij het op
stijl en presentatie. Een gevoel dat zijn kiezers kennen.

CDA-leider Sybrand Buma, Ruttes grootste concurrent, zag zondag het
electorale gevaar meteen, en bepleitte in Buitenhof verdere escalatie:
opzegging van het EU-associatieverdrag met Turkije. Je wist: nu gaat
zijn partij steigeren. Maandag had ik CDA'er Rene van der Linden aan de
lijn, oud-senaatsvoorzitter, lid van de commissie buitenland. Hij sprak
van „disproportioneel gedrag” van Nederland tegenover Turkse
bewindslieden. „Ik denk niet dat Sybrand goed heeft nagedacht over
opzegging van het verdrag”, zei hij. „We moeten deescaleren.”

Het manco van polarisatie is altijd dat politici - in dit geval Rutte,
Erdogan en mogelijk Buma - er meer van profiteren dan burgers. Burgers
hebben er belang bij dat alle stemmen tellen, polarisatie creeert dat
vooral extreme stemmen tellen. Het is de prijs van een campagne. Dus het
kan geen kwaad dat het bijna voorbij is.

--------
(c) 2017 NRC Handelsblad