[D66] Waar is de rede gebleven bij D66 ?

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Jun 18 12:22:28 CEST 2017

Bron:   Trouw
Datum:  17 juni 2017
Auteur: Coos Huijsen

Waar is de rede gebleven bij D66 ?
----------------------------------

Door het redeloze vluggertje dat Pechtold zich met Segers permitteerde,
wordt het Coos Huijsen koud om het democratenhart. 'De laatste tijd
schort er iets aan die partij.' Mensen veranderen in de loop van hun
leven, maar politieke partijen eveneens. Een voorbeeld hiervan is D66.
Ooit in het leven geroepen om het politieke bestel drastisch te
democratiseren en meer ruimte te maken voor de persoonlijke vrijheden
van de burger. Deze partij heeft dan ook altijd mijn sympathie gehad. Ik
heb regelmatig op D66 gestemd. Het was ook zo'n redelijke partij. In
1981 ging zij zelfs de verkiezingen in als het 'redelijk alternatief'.

Mensen veranderen in de loop van hun leven, maar politieke partijen
eveneens

Maar de laatste tijd schort er iets aan dat redelijke. D66 is eerder
polariserend. Voor meningen van anderen lijkt weinig belangstelling. De
Europese samenwerking is van levensbelang. Ook degene die de natiestaat
als uitgangspunt neemt en zijn gezonde verstand gebruikt, kan dit
moeilijk ontkennen. In de discussie over Europa is echter veel kritiek
op de technocratische en ondemocratische tendensen in Brussel. Van het
ooit zo democratische D66 hoor je hier bar weinig over. D66 verdedigt
Europa behoorlijk eenzijdig. Ze lijken er eerder wat huiverig geworden
voor de democratie. Als de kiezers een paar keer anders hebben gestemd
bij referenda dan D66 liever had gezien, blijkt de liefde voor het
referendum opeens aanmerkelijk bekoeld.

Stijl

De benadering van onderwerpen blijkt primair theoretisch, zo niet
technocratisch. Zo heeft de Kamer onder aanvoering van D66 de
formatieprocedure gewijzigd. Het heette democratischer als de politiek
dit zelf helemaal in de hand zou hebben. Het besluit welk kabinet er
kwam, was en is echter aan de Kamer voorbehouden. De wijziging sinds
2012 heeft dus niets met democratisering van doen. De oude procedure
onder leiding van de koning, met mogelijke inschakeling van de
voorzitters van beide Kamers, de vicepresident van de Raad van State en
van eventuele ministers van staat, maakte echter wel dat er vanaf het
begin ook buitenstaanders bij betrokken waren. Het was een ritueel dat
geleidelijk binnen onze parlementaire democratie was gegroeid. Als
zodanig herkenbaar en functioneel, en het had een zekere stijl. Het
sloot problemen niet uit, maar je zat wat minder gauw in de sfeer van
politici die zo nodig armpje moeten drukken. Een democratie komt pas tot
leven binnen haar cultuurhistorische context. Tradities en rituelen
hebben hierin zo hun betekenis en waarde. Oude democratieen zijn daar
zuinig en trots op. Na vijftig jaar had D66 zich dat wel wat meer eigen
mogen maken.

Op het gebied van ethische kwesties heeft D66 altijd mijn sympathie
gehad

Op het gebied van ethische kwesties heeft D66 altijd mijn sympathie
gehad. De klacht van orthodoxe gelovigen dat de nieuwe benadering waarin
de mondigheid van de burger uitgangspunt is, een principiele aanslag zou
zijn op hun geweten, is onterecht. Toen zij de macht nog hadden, legden
zij juist anderen wetten op waaraan dezen zich te onderwerpen hadden. Nu
mondigheid het uitgangspunt is, geldt die voor iedereen. Orthodoxen
worden tot niets gedwongen. Maar zo wordt het (nog) niet ervaren.

Ongemakkelijk

Ik pleit er niet voor om op dit terrein aan de verlangens van de
orthodoxen tegemoet te komen. Maar de houding behoort wel dialogisch,
dus redelijk te zijn. Zeker in een situatie waarin nog heel wat ter
discussie staat, zoals bij wetgeving rond een voltooid leven. Uit het
'vluggertje' dat Pechtold zich hierin met Segers permitteerde, sprak
allerminst de redelijke bereidheid tot dialoog. Het kreeg eerder iets
honends. Wat me als democraat een behoorlijk ongemakkelijk gevoel gaf.
De CU is een democratische partij en Segers een integer politicus, die
hoor je niet op zo'n manier uit te sluiten. Hij kan natuurlijk altijd
nog zichzelf uitsluiten door onredelijke eisen aan een meerderheid te
stellen. Laat dit dan gewoon duidelijk uit onderhandelingen blijken.

--------
(c) 2017 Persgroep