[D66] Overcrowding (was: Verloedering van de stad)

Ernst Debets edebets1 at euronet.nl
Thu Jun 15 20:10:34 CEST 2017

Marc,

Is me uit het hart gegrepen. En dat nog wel als niet-Amsterdammer. Ik werk al bijna 25 jaar in het Centrum van Amsterdam en heb de boel zien verslechteren. Ben wat dat betreft blij dat we verkassen naar Utrecht, maar Henk Vreekamp waarschuwde mij eergisteren via deze lijst voor onze nieuwe buren op het Jaarbeursplein (overal is wat).

Het ergste aan de "verdisneyficering" van Amsterdam:

- Fietsende toeristen die het slechte voorbeeld van de Amsterdamse fietsmaffia volgen: door het rode licht rijden en lukraak in voor voetgangers bestemde gebieden rondcrossen (vooral Reguliersbreestraat/Rembrandtplein en Leidsestraat zijn berucht).
- De te pas en te onpas oppoppende "Nutella winkels" , Starbucks en ander Yankee uitingen van commercie.
- Het feit dat je in winkels in Amsterdam in eerste aanleg in het Engels aangesproken wordt, zelfs als je in het Nederlands begint. Het blijkt vaak dat het dienstdoende personeel niet eens Nederlands spreekt.

En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.

De aanzet voor lapmiddelen ter oplossing is reeds vanuit het door D66 gedomineerde college gegeven:

- Niet doorzetten van de proef met 24-uurs openingen voor winkels omdat zich alleen Nutella winkels voor dit project hadden aangemeld (Dankjewel Kajsa Ollongren)
- Verhogen toeristenbelasting
- Aanpak Air BNB
- Spreiding toeristen naar buitenwijken.

Als verdergaande maatregelen denk ik dat volgende maatregelen genomen moeten worden:

- Handhaving strenger (ook naar toeristen: bijv. bij verkeersovertreding meteen op de bon slingeren)
- Verbod op het verhuren van fietsen aan buitenlandse toeristen zou iets te ver gaan, maar verhuurders verplichten de huurders goed in te lichten over de Do's en Don'ts van fietsen in Amsterdam lijkt me een goede zaak.
- Het verbieden van fietsverhuurders om zich in voetgangersgebieden te vestigen: Echt waar, in de Reguliersbreestraat (voetgangersgebied met tram) zit sinds kort een fietsenverhuurder.
- Verplichting aan winkels en horeca dat al hun personeel ten minste de Nederlandse taal moet beheersen, zoniet: geen verblijfsvergunning. Eigenlijk zou je niet Nederlandstalig personeel van in Amsterdam gevestigde bedrijven die langer dan 6 maanden in Nederland willen werken subiet op een cursus Nederlandse taal moeten sturen.

Misschien dat de stad dan ietsje leefbaarder wordt.

Ernst Debets/
Zaanstad