[D66] Pechtold tegen nieuwe ('negatieve') politieke correctheid

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Feb 8 12:21:52 CET 2017

Bron:   Trouw
Datum:  8 februari 2017
Auteur: Wilma Kieskamp

Pechtold waarschuwt voor negatieve verkiezingscampagnes
D66-voorman Alexander Pechtold noemt partijen die elkaar uitsluiten 'het
vergeelde script van 2012 en 2010'. Niet doen dus.

Politieke partijen zijn in de verkiezingscampagnes te veel bezig elkaar
uit te sluiten, vindt Alexander Pechtold van D66. Hij vreest een
herhaling van de campagne van vijf jaar geleden. 'De wederzijdse
verkettering van toen ligt nog vers in het geheugen'. Volgens de
lijsttrekker van D66 moeten partijen zich vooral afvragen wat kiezers
verwachten van de campagnes. 'Ik vraag me serieus af of mensen er op
zitten te wachten dat de linkse partijen als blok rechts uitsluiten, of
dat de rechtse partijen met een stembusakkoord links buiten de deur
willen houden. Dat is het vergeelde script van 2012 en 2010'. Pechtold
zei dat dinsdag in een besloten lezing voor de stichting Christelijke
Pers, die de identiteit van Trouw beschermt.

Pechtold roept collega-lijsttrekkers op om in verkiezingstijd
'verbinding en samenwerking' te zoeken. Dat is nodig omdat na 15 maart
waarschijnlijk vier of vijf partijen nodig zijn om een kabinet te
vormen. D66 zegt als middenpartij bereid te zijn met alle partijen samen
te werken, behalve met de PVV.

'Ik vergat iets basaals'

Een nieuw kabinet moet daarnaast ook met de kiezers samenwerken,
waarschuwde Pechtold. Pechtold erkent dat hij zelf in het verleden niet
genoeg heeft geluisterd naar bijvoorbeeld de zorgen van PVV-stemmers.
'Ik zocht te veel het debat, ik wilde hun gevoelens beantwoorden met
feiten. Ik vergat iets basaals: eerst goed luisteren, en begrip tonen'.
De fractie van D66 nodigde onlangs vijftig PVV-stemmers uit op de
werkkamer en ging een avond met ze in gesprek.

Pechtold vindt dat vooral het debat over integratie en identiteit te
negatief is geworden. 'Er is een nieuwe politieke correctheid waarin er
geen plek is voor positieve ontwikkelingen.' Hij wees onder meer op het
grote aantal jongeren van niet-westerse afkomst dat studeert in het hbo.
Ook delen migranten volgens hem steeds meer de waarden die bepalend zijn
voor Nederland, 'zoals keuzevrijheid, gelijkheid van man en vrouw en de
bereidheid om hard te werken en samen te werken. Mensen met een
niet-westerse achtergrond lijken steeds meer op de rest van Nederland'.

De integratie zal sneller verlopen als Nederland kiest voor een
'nationale identiteit die gekenmerkt wordt door openheid en respect,
waar in theorie iedereen bij kan horen en die volop ruimte laat voor
verscheidenheid'. Pechtold vindt niet dat daarmee de Nederlandse
identiteit verwatert. Een open identiteit past volgens hem 'in de
traditie van Willem van Oranje, Spinoza en Descartes'. Zijn partij wil
dat 5 mei een vaste vrije dag wordt waarop Nederland die 'inclusieve'
identiteit gaat vieren.

--------
(c) 2017 Persgroep