[D66] Gemiste kans

Henk Vreekamp henk.vreekamp at hetnet.nl
Tue Apr 11 17:26:38 CEST 2017

Democs,

Ik wachtte met smart op een schot voor open doel. Donderdag 6 april brabbelde de onderkoning van de Laaglanden wat. Piet Hein (nee, niet de zeerover) Donner (CDA): Een referendum vergroot de tegenstellingen in de samenleving. En: persoonlijk vind ik, Piet Hein (nee, niet de zeerover) dat de Grondwet niet hoeft te worden aangepast teneinde een referendum kracht van wet te geven in plaats van te zijn een advies aan het parlement zoals nu (NRC, 6 april 2017, pagina 1).

Een referendum zou wel eens een grondrecht, een mensenrecht kunnen aantasten, aldus het verwijt. Wel wel, oud zeer om te verhullen dat het parlement botweg het Oekrainereferendum negeerde? Waren er toen mensenrechten mee gemoeid?

Kijk, als aanhanger van de Nederlandse parlementaire democratie besef je dat deze 19e eeuwse constructie van Thorbecke echt een minimum aan inspraak betekent: eenmaal in de vier jaar persoonlijk een voorkeur uitspreken vormt natuurlijk democratisch echt een bottom line die veel overeenkomst vertoont met de beperkte Politica van Aristoteles (gevestigde burgers boven het plebs). Elke toevoeging kan in de 21e eeuw een verbetering betekenen.

We misten de trap door Pechthold die zelf niet eens minister wil wezen... Is P. al bezig met zijn tussentijds afscheid?

hv,u.