[D66] Geschipper met Schippers

Henk Vreekamp henk.vreekamp at hetnet.nl
Sat Sep 10 11:17:54 CEST 2016

Democs,

Ik zag op tv grote delen van de HJ Schoo-lezing (Elsevier) van VVD-minister Schippers. Over de paradox van de vrijheid: je behoudt alleen vrijheid als je ook regels stelt en de huidige democratie verdedigt als het minst slechte bestuursmodel. Ze is o.a. daarmee tegen het libertarisme (het conservatieve anarchisme) en sociale onverschilligheid. Etc. etc.

Twee opmerkingen. Het gaat hier waarschijnlijk om verkiezingsretoriek waarover ze, volgens eigen zeggen, geruime tijd heeft nagedacht. En, ze komt wel erg laat met deze ontboezemingen, want als ik me goed herinner stelt ze zich niet meer kandidaat. Overigens is het wel aardig dat ze zich verzet tegen de oerconservatieve tendensen binnen de VVD. Haar stijl is ook anders dan die van de kwakende Rutte (stoere taal, maar net zo loos als zijn beloftes).

hv,u