[D66] Terlouw: Wat helpt is een regering die olie verbiedt

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Nov 16 13:08:26 CET 2016

Bron:   Trouw
Datum:  15 november 2016
Auteur: Frank Straver

Jan Terlouw: Wat helpt is een regering die olie verbiedt

Interview Schrijver en D66-coryfee Jan Terlouw viert vandaag zijn
vijfentachtigste verjaardag met de publicatie van twee nieuwe boeken. Ze
gaan over het klimaatprobleem. 'Van het akkoord van Parijs ben ik niet
zo onder de indruk. Ik wil daden zien.'

Verjaardagen vieren, daar doen ze normaal niet zo aan bij de familie
Terlouw. Ja, er komt wat bezoek op de koffie. Maar verder geen heisa.
Toen de schrijver, natuurkundige en oud-minister tachtig werd, was er
wel een groot feest voor hem georganiseerd. Dat vond hij toch prachtig.

Op zijn 85ste verjaardag laat hij zich verrassen. Terlouw heeft hoe dan
ook een druk programma, zegt hij vanuit een grote, bebloemde fauteuil in
de woonkamer van zijn landelijk gelegen huis in het Gelderse Twello. Hij
moet de pers te woord staan over zijn twee nieuwe bundels. De eerste is
het sprookje 'Het hebzuchtgas', voor kinderen. Maar net zo goed voor
volwassenen, zoals dat volgens Terlouw geldt voor elk sprookje. Nummer
twee is de novelle 'Kop uit 't zand'.

Uw personages zien het klimaatprobleem. Maar ze worstelen met het vinden
van een oplossing.

'Dat is geloof ik wat er aan de hand is. Behalve de heer Donald Trump
erkent vrijwel iedereen het klimaatprobleem. Kijk maar naar het mondiale
klimaatakkoord van Parijs. Toch ben ik daarvan niet zo onder de indruk,
want ik heb een beetje genoeg van alle woorden. Ik wil daden zien. Ik
vroeg me na het gejubel over het Parijs-akkoord af wat de politiek zou
doen. Gaan ze van energiebedrijven eisen dat die duurzamer investeren?
Dat heb ik niet gehoord. De politiek begrijpt niet meer dat zaken
afdwingbaar zijn.'

Een land als China slaagt daar anders prima in, ook met schone
energieprojecten.

'Ja, maar om nou te zeggen dat dictaturen het toonbeeld zijn van
vooruitgang... Als uw vraag is: moeten we de democratie op een laag
pitje zetten om snel schone energie te regelen, dan is mijn antwoord
nee. Je moet draagvlak onder de bevolking hebben. Dat kan ook.'

Wat dan als mensen bijvoorbeeld geen windmolens dulden?

'Je kunt het er niet ten koste van alles doordrukken. Maar je kunt
trachten mensen te overtuigen of andere oplossingen zoeken. Ik ben ook
niet zo'n geweldige windmolenfan. Maar neem nou de zon, die levert zo
ontzaglijk veel energie. Als je in de woestijn zou kiezen voor
'concentrated solar power', dan creeer je enorme zonnevelden die
overvloedig energie opleveren. Zo zijn er veel meer technische
oplossingen mogelijk.'

Keuze genoeg dus, waarom gaat het roer toch niet om?

'Als ons leven er zichtbaar van afhing, dan was dat probleem zo
opgelost. Toen Amerika werd gebombardeerd, bij de aanval op Pearl Harbor
in 1941, had de regering er geen enkel probleem mee om in heel korte
tijd over te gaan naar een oorlogsindustrie. Er werden geen
broodroosters meer gemaakt, maar tanks. Dus het was in no time geregeld.
Waarom? Omdat iedereen, ook de burgerij, zag dat het moest voor de
veiligheid. We zouden precies hetzelfde kunnen doen met duurzame
energie. Als er een grote ramp komt, dan gaat alles een stuk beter. Tja,
dat wil je natuurlijk niet.'

Hoe ontstaat dat gevoel van urgentie dan?

'Het begint al door te dringen, langzaam maar zeker. Ook in het
bedrijfsleven. Ik vond het interessant dat bij de Nederlandse klimaattop
in Rotterdam drie weken geleden 39 ondernemingen, waaronder Shell,
zeiden: We moeten veel sneller naar duurzame energie, overheid doe
iets.'

De CEO van Shell zei ook dat bedrijven met schone energie geen winst
kunnen maken.

'Dan moet de overheid zorgen dat men met olie nog minder winst kan
maken. Ik heb in 'Het hebzuchtgas' ondernemers volgens mij heel aardig
afgeschilderd. Het zijn mensen die veel kunnen, aardige mensen ook.
Alleen zijn ze bezeten van geld. Met een monomane focus op geld
verdienen komen we er niet. Want dan kiezen bedrijven steeds weer voor
goedkope olie. Dat is de realiteit. Totdat een regering zegt dat olie er
niet meer in komt. De overheid kan dat doen, die heeft de macht namens
ons. Dat doet een land even pijn, daarna ben je koploper.'

In de praktijk zien we kleinere stappen.

'Dat klopt. Je kunt als politicus vaak niet zo gek veel voorlopen of
achterblijven bij wat de bevolking wil. Dat weet ik zelf maar al te
goed, door mijn politieke loopbaan. Ik vind toch dat de politiek
leiderschap moet tonen, door zelf ten minste een halve stap verder te
gaan met milieubeleid. Een grote stap, dat lukt niet meer in de
politiek. In vergelijking met 50 jaar geleden is het morele gezag van de
politiek enorm afgenomen. Dat is waarschijnlijk het gevolg van
globalisering en liberalisering, in het geloof dat 'de markt' het
allemaal beter kan dan de overheid.'

Hoe kijkt u nu naar de Amerikaanse verkiezingsuitslag?

'Door de globalisering is de werkgelegenheid in de industriestaten
weggevloeid. Er is geen regering geweest die daar een antwoord op had.
Dus stemden de mensen op Trump. Dat terwijl veel van die stemmers heus
wel zullen vinden dat hij platvloers is. Op energie- en klimaatgebied
zie je hem al maatregelen nemen, door klimaatsceptici op hoge posities
te benoemen. Echt zorgelijk wat Trump doet. Man, in wat voor tijd leef
je? Heb je nog niet gezien dat 97 procent van de wetenschappers en al
die mensen en landen in Parijs vorig jaar daar anders over denken. Hoe
durf je?'

Toch zijn er voldoende Amerikanen die zijn klimaatopvatting aanhoren en
hem een stem gunnen.

'Veel van die mensen hebben geen idee. Die zeggen: Het is iets warmer op
aarde, lekker toch? Die weten gewoon niet wat er aan de hand is. Het is
de plicht van politici om dat wel te weten. Je hebt niet het recht om te
zeggen: ik geloof niet wat de wetenschap zegt. Je moet als politicus
altijd blind varen op de deskundigheid in de samenleving. Voor de
veiligheid van medicijnen, voor bruggenbouw, voor alles. Wat wel kan is
dat je zegt: Ik moet de wetenschap geloven, maar ik doe er toch niks
mee. Kijk, dat is politiek.'

Trump wil onder het klimaatakkoord uit en de steenkoolmijnen heropenen.

'Dan gaat hij terug in de tijd. Ik denk dat hij zijn eigen land
hoogstens heel tijdelijk een voorsprong geeft, economisch gezien. Maar
dat gaat Amerika later zeer betreuren. Het is onvoorstelbaar slecht
beleid, zonder enige langetermijnvisie.'

Dan de kolencentrales in Nederland. Kunnen die dicht, of is dat zo'n
stap te ver vooruit?

'We zouden dat kunnen doen, maar ik aarzel wel om alles nu hier vanuit
Twello in te vullen. Ik zou zeggen: overheid, dwing een beter klimaat af
en bedrijfsleven vul maar in hoe. Maar goed, politiek is ook
prioriteiten stellen. Dat geldt ook voor de kolencentrales. Alexander
Pechtold [D66-lijsttrekker, red.] kreeg een motie door de Kamer, om ze
te sluiten.'

Uw partij wordt dubbel aangekeken in deze discussie. Voormalig
D66-minister Brinkhorst vroeg volgens de energiebedrijven zelf om de
kolencentrales.

'Dat is ook zo. Dat moet je niet ontkennen. Maar dat is wel lang
geleden. Je kunt toch op je schreden terugkeren? We dachten toen dat het
de beste oplossing was, maar nu niet meer. Het zou toch wat zijn als je
dat niet meer kunt zeggen, wanneer je ziet dat een effect niet goed is.
Dat geldt ook voor de gaswinning in Groningen. Dat moeten we versneld
afbouwen. Ten eerste voor de Groningers. En ten tweede omdat gas
verbranden ook niet goed is. Het geeft ook CO2.'

Welke boodschap wilt u lezers van uw nieuwe boeken meegeven?

'Iedere eeuw had zijn problemen. Mijn eeuw was de eeuw van de
wederopbouw, de eeuw van armoedebestrijding, de AOW en het ziekenfonds.
Mooie dingen. Bouwen aan welvaart voor iedereen. Nu is het de eeuw
waarin we geconfronteerd worden met het feit dat de aarde het handelen
van de mensen niet meer aankan. Nu de wereld zeventig miljard dieren in
de veeteelt houdt, wat een veelvoud is van het aantal wilde dieren,
verstoren we evenwichten. Onze taak nu is om dat probleem aan te pakken.

'Het is interessant om te bedenken dat de gevolgen van menselijk
handelen op aarde tot de Tweede Wereldoorlog bijna geen aandacht hebben
gekregen. Aandacht voor verontreiniging van lucht, water en de bodem
kwam er pas sinds de jaren vijftig. Dat is nog zo kort geleden. Dat is
wat onze tijd nu kenmerkt, de enorme tempoversnelling. Kijk naar een
iPhone. Wat zo'n pestdingetje allemaal kan! En straks is de wereld
gerobotiseerd, dan rijden de vrachtauto's zonder chauffeur.'

Denk u dat alles zo snel verandert, dat het ook wel goed komt met
milieuproblemen?

'Het komt niet goed als je daar gewoon van uitgaat. Er moet echt wat
gebeuren. Het probleem is nog steeds redelijk oplosbaar. Maar niet
makkelijk, want er beginnen allerlei onomkeerbare effecten op te treden.
Zoals het smelten van ijs op Groenland en het ontdooien van
permafrostlagen. Dat kun je al niet meer tegenhouden.'

--------
(c) 2016 Persgroep