[D66] Outsiders

J.N. jugg at ziggo.nl
Tue May 24 11:37:28 CEST 2016

Het eerste Outsider Art Museum in Nederland in de Hermitage, geopend
in Maart dit jaar door die microkredietinsider Zorreguieta. (Telkens
wanneer zij zich engageert voor een museumopening of doping van een
schip krijg ik het idee dat hier de kredietwaardigheid in het geding is.
Zij staat immers ook symbool voor microkrediet, met de nadruk op micro.
Voor macrokrediet moeten we toch in andere kringen zoeken...)
Wat betreft de Hermitage, als er één museum rijp is voor ontvlambaar
iconoclasme dan is het wel dit bolwerk van de tsarenverheerlijking. De
Hermitage wekt alleen maar woede bij mij op. Ik heb niets tegen outsider
kunst, maar de commerciële exploitatie van 'outsiders' (en wellicht een
selecte groep) in een tempel van de tsarencultus is beneden alle peil.
Het is eigenlijk een variant op de entartete Kunst tentoonstelling van
de Nazi's. (Misschien wil men het  Rusland van Poetin daarmee schofferen
er zijn er politieke motieven in het spel) De Hermitage wil in elk geval
duidelijke scheidslijnen tussen insiders en outsiders, ja inderdaad, een
soort repressieve tolerantie. En als de outsider na 80 jaar
buitengeslotenheid moe van het leven is kan hij de pil van Drion krijgen
geheel volgens de regels van de insiders. Wat zijn we weer een tolerant
landje en kampioen uitzwaaien...

Een beetje levensmoe mens hecht geen waarde meer aan de tautologische
nulgraad van het denken: wet=wet, regel=regel.

Ars moriendi.