[D66] De zevende dag – Yu Hua

J.N. jugg at ziggo.nl
Fri Mar 4 11:37:16 CET 2016

http://www.literairnederland.nl/het-omgekeerde-scheppingsverhaal/

De zevende dag – Yu Hua
Het omgekeerde scheppingsverhaal
Recensie door Els van Swol

Een dichte mist hing in de lucht toen ik mijn gehuurde kamertje verliet
en met onzekere tred door de lege, duistere stad liep. Vanaf de eerste
zin refereert de Chinese schrijver Yu Hua aan het Bijbelse
scheppingsverhaal uit het boek Genesis; dat kan niet missen. Maar wat
dan volgt is totaal anders: Ik had het bericht ontvangen dat ik me ’s
ochtends uiterlijk om 9.00 uur in het uitvaartcentrum moest melden, en
dat het voorziene tijdstip van mijn crematie 9 uur 30 was. Omdat de
ik-figuur, Yang Fei, die is omgekomen bij een brand in een restaurant,
geen urn of graf kan betalen, laat hij zijn nummertje voorbij gaan en
loopt weg.

De zevende dag
Yu Hua
Vertaling door: Jan De Meyer