[D66] Consumptiemaatschappij

J.N. jugg at ziggo.nl
Fri Jan 8 19:30:07 CET 2016

https://media.giphy.com/media/3o6UB6xM9d9IjtsW4g/giphy.gif

On 12/29/2015 12:02 AM, Henk Vreekamp wrote:
> Democs,
>
> Wat is toch de achtergrond van al dat gescheld op de “Westerse
> consumptiemaatschappij”?

Het warenfetisjisme (commodity fetishism): de relatie
tussen mensen wordt beheerst en gedomineerd door de relatie tussen
dingen, dat ligt voor de hand. Geen zinnige religie wil dingen (waar)
als beslissende mediator voor menselijke relaties, 'theological
niceties' daargelaten. Verder heeft dacht ik Pasolini daar nog wat over
geschreven in 'Freibeuterschriften: Die Zerstörung der Kultur des
Einzelnen durch die Konsumgesellschaft'. Dat ligt op de stapel. Dus als
de herboren consument Vreekamp nog eens door Hoog Catharijne loopt, hoe
kan je dan níet het anti-consumentisme omarmen? Violin music in the age
of shopping, John Rose. Ik loop altijd van Utrecht Centraal in hoog
tempo door naar de roltrappen. Helaas is de Rooie Rat ook pleitte - nu
is Nederland definitief overgeleverd aan het septisme - dus de kans is
zeer klein dat ik ooit nog eens in Trajectum kom.