[D66] Juncker durft een Nexit-referendum niet aan

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Aug 7 11:10:09 CEST 2016

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  6 augustus 2016
Auteur: Frans Boogaard

Juncker durft een Nexit-referendum niet aan
Europa overleeft, Jean-Claude Juncker weet het zeker. 'Om een simpele
reden: in z'n eentje stelt geen enkel land nog wat voor. We moeten wel
samenwerken.''

Bijna elke dag vraagt ergens in Europa wel iemand om zijn ontslag, maar
voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie geeft geen
krimp. Lidstaten die hun eigen sores op hem afschuiven zouden er beter
aan doen, vindt hij, om Europa te verdedigen in plaats van af te vallen.

In zijn Brusselse kantoor is de zomerstilte nog niet ingetreden, maar na
deze week houdt ook hij het even voor gezien. Nooit eerder kreeg een
voorzitter zoveel crises tegelijk voor de kiezen, nooit eerder werd er
een zo hard, aanhoudend en persoonlijk aangevallen. 'Dat doet pijn, maar
ik lig 's nachts echt niet wakker van de vraag wie de volgende dag mijn
ontslag weer gaat vragen. En nog minder laat ik er mij door van mijn pad
brengen.' Wel, zegt hij, stellen de vele crises bij elkaar de samenhang
en solidariteit zwaar op de proef. 'We zitten niet langer in een logica
van Europese opbouw, maar met de Brexit zelfs in een gedeeltelijke
afbouw.'

Het maakt u moedeloos?

'Nee, want ik ben ervan overtuigd dat Europa overleeft. Wat mij soms
ontmoedigt is de manier waarop sommige lidstaten omgaan met die grote
erfenis van onze voorouders.'

Ook Nederland?

'Ik houd van Nederland, heb er veel vrienden, het is een van de
stichters van Europa. Maar ik zie er dezelfde contradictie als elders:
diep in hun ziel gehecht aan Europese samenwerking, twijfel over het
dagelijkse beleid. Ik zeg soms tegen vrienden van verschillende
politieke gezindten in Nederland: de eerste die zich openlijk
pro-Europees durft op te stellen en dat goed beargumenteert, die wint
alle verkiezingen.'

D66 heeft dat toch gedaan?

'Consequenter dan anderen, ja, maar ik moet nu oppassen, want ik kan me
natuurlijk niet in de binnenlandse politiek gaan mengen. In elk geval:
als ik in Nederland met gewone burgers praat, zijn er veel vragen over
Europa, maar zelden over zijn bestaansrecht.'

U zou een Nexit-referendum aandurven?

'Nee, want in elk referendum dat iets met Europa te maken heeft, geeft
men geen antwoord op de vraag die wordt gesteld en is de stem negatief.
Jullie Oekraine-referendum is het bewijs. Tegenstanders van Europa zijn
erin geslaagd te doen geloven dat het ging over iets wat helemaal niet
aan de orde was, namelijk toetreding tot de Unie. En zo gaat dat
steeds.'

Maar dat zegt toch genoeg? Het Oekraine-referendum was een verkapt
Europa-referendum en net als in 2005 over de grondwet was het antwoord:
nee!

'In 2005 heeft jullie regering weinig campagne gevoerd en was het idee
ontstaan dat Europa weinig deed voor kleinere landen. Toen ik mijn team
formeerde heeft niet een Nederlandse krant zijn lezers verteld dat alle
vicevoorzitters op buitenlandchef Mogherini na uit kleinere landen
komen. Met regeringen is dat hetzelfde. Als je thuis elke dag vertelt
dat Europa niet deugt, bureaucratisch en technocratisch is en zich niks
aantrekt van de zorgen van zijn burgers, moet je niet raar opkijken als
bevolkingen dat op den duur gaan geloven. Het Britse referendum bewijst
het. Maar dat heb je wel zelf uitgelokt.'

Waarom weet u dan toch zo zeker dat Europa overleeft?

'Of je nu van Europa houdt of niet, het basisgevoel is - ook bij de
grootste onder ons, zoals Frankrijk, Italie en Duitsland - dat ze zonder
verloren zijn. Om een simpele reden: we zijn al het kleinste continent
en boeten aan economische kracht en inwonertal nog verder in. In z'n
eentje stelt geen enkel land nog wat voor, de enige manier om te
overleven is samenwerking.'

Frans Timmermans is wel bang dat Europa uiteenvalt.

'Net als hij stel ik vast dat veel regeringen kortzichtig reageren. De
problemen stapelen zich op, landen voelen zich niet op hun gemak, en
vallen terug op een simplistisch discours. Het ontbreekt aan
staatsmanschap en politieke moed, aan mensen die nee zeggen tegen rechts
extremisme.'

Van veel wat misgaat krijgt u de schuld: de Brexit, het falende
migratiebeleid. Wat steekt daar achter?

'Als er successen zijn, zeggen de regeringen dat zij die hebben bereikt,
als het misgaat heeft de Commissie het gedaan. Nihil novum sub sole,
zoals de oude Romeinen al zeiden: niks nieuws onder de zon. Ik ben van
de zelfkritiek, vraag me dagelijks af welke fouten ik heb gemaakt. Dat
lijkt me zinvoller dan eigen falen afschuiven op anderen. Als ik de
Commissie verdedig, is dat omdat zij gelijk heeft, als ze fouten maakt
geef ik dat toe. Regeringen hoeven dat niet te doen, want als enige
maken zij nooit fouten.'

Zij zetten u betaald dat uw Commissie terrein op hen herovert?

'Europa besturen zonder de natiestaten gaat niet, dus kies ik voor
samenwerking. Wel heb ik vanaf het begin gezegd: ik ben niet het
secretariaat van de Raad (de lidstaten, red.) en ook niet de slaaf van
het Parlement. Dan word je dus bekritiseerd.

'Als Timmermans de Poolse rechtsstaat en democratie aan de kaak stelt,
moet je niet verbaasd zijn als Polen mijn ontslag eist. Vragen wij
Spanje en Portugal extra bezuinigingen, dan zijn ze daar niet blij,
besparen we ze een boete dan heb ik het verbruid bij Dijsselbloem. Als
ik op een economisch forum in Sint-Petersburg zes uur met Poetin spreek,
levert dat weer boosheid op. In plaats van elke dag te schrijven dat
Juncker moet opstappen, zou de pers zich ook eens kunnen afvragen
waarom. Er gaat altijd iets aan vooraf.'

U slaapt er slecht van?

'Ik ben een gevoelig mens en dus doet het pijn, maar ik lig 's nachts
echt niet wakker van de vraag wie de volgende dag weer mijn ontslag zal
gaan vragen. En nog minder laat ik er mij door van mijn pad brengen.'

Lidstaten geven u de schuld, u kaatst de bal terug, maar voor de gewone
burger zijn Commissie, Raad en Parlement een pot nat. Het is allemaal
'Brussel' en 'Brussel' levert niet.

'Europa zit institutioneel heel ingewikkeld in elkaar, wie niet in die
architectuur werkt begrijpt dat niet. Voor veel mensen is 'Brussel' een
buitenlandse mogendheid, terwijl we alleen maar een verlengstuk zijn van
hun eigen bestuur.

'Maar over het tempo verbaas ik me soms ook. Na de aanslagen in Parijs
kwamen we met wetsvoorstellen ter beperking van wapenbezit. Pas na zeven
maanden nam de Ministerraad een sterk verwaterde versie aan. Over onze
voorstellen voor veiliger Europese buitengrenzen wordt ook al een
halfjaar gepraat. Waarom, als het zo superurgent is, kan dat niet in
drie maanden?

'Ook als de voorstellen er zijn is het 'Brussel' dat faalt. Drie weken
na mijn aantreden heb ik een investeringsplan op tafel gelegd dat met
315 miljard een einde moet maken aan de economische crisis, anderhalf
jaar later hebben we 120 miljard bijeen. Ik voorspel je: als dit gaat
lukken, zal het een idee van de regeringsleiders zijn geweest, niet van
ons. Het gaat trouwens die kant nu al uit: iedereen praat nu over 'het
investeringsplan' in plaats van over 'het plan-Juncker'.'

Waar en hoe gaat u uw vakantie doorbrengen?

'Waar kan ik om veiligheidsredenen niet zeggen, maar het wordt opnieuw
kort. Vorig jaar Kerst was ik drie dagen vrij, vorig jaar zomer tien. Ik
was toen in Oostenrijk, maar wel grotendeels aan de telefoon. En toch
lees ik overal dat ik nooit op mijn werk ben.'

De doorsnee Nederlander kent u misschien wel het best van uw geknuffel.
Waar komt dat vandaan?

'Ik hoor dat mijn vriend Mark Rutte zelfs een techniek zou hebben
ontwikkeld om aan mijn omhelzingen te ontsnappen! Laatst had ik mij
voorbereid op een afstandelijke begroeting, maar toen omhelsde hij mij!
Het is een gewoonte die ik al mijn hele leven heb, en waarvan ik niet
inzie waarom ik die zou veranderen. Ik houd van mensen, niet alleen van
premiers of presidenten. Als je dat niet doet, kun je in mijn ogen ook
geen goed politicus zijn.'

--------
(c) 2016 Persgroep