[D66] Twee knettergekke US leiders

Henk Vreekamp henk.vreekamp at hetnet.nl
Sat Aug 6 11:22:41 CEST 2016

Democs,

Er wordt altijd nogal kritisch gedaan over Midden- en Oosteuropese politici, Poetin voorop. Ze worden beoordeeld vanuit vaste kaders als “gekozen dictator / toedekkers van criminaliteit / onberekenbare potentaten”etc. Helaas ontbreekt meestal deze “kritische zin” waar het Amerikanen betreft.

Van de week las ik tweemaal iets in het gouvernementele nrc-tje waardoor mijn haren ...

- 1 augustus, “De Russische contacten van Trump”. Deze republikeinse kandidaat heeft volop zakelijke contacten met Russische tycoons. Een visite bij Poetin ging eens niet door omdat P een biertje moest drinken met Prins Pils uit Holland en zijn Argentijnse dictatuurkenner.

- 5 augustus, recensie van boek “Bush” van auteur Jean Edward (Simon & Schuster, 2016, 39,90 euro). Hier blijkt dat de USA begin deze eeuw werd gepresideerd door een religieuze gek, Bush jr. Eerst alcoholist en toen godsdienstwaanzinnige. Fraai is de anekdote van een telefoongesprek met de conservatieve Franse president Chirac 2003 waarin Bush de fransman probeerde over te halen om mee te doen met de invasie in Irak. Hij sprak van Satan en diens hulpkrachten die het Midden-Oosten veroverden. Chirac klapperde met z’n oren en haakte gauw af.

Twijfel bespringt mij: zou, om maar een persoon te noemen, Angela Merkel nou echt zo saai zijn?

hv,u