[D66] Hachchi zegt D66-lidmaatschap

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Apr 15 12:36:51 CEST 2016

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  15 april 2016
Auteur: Tobias den Hartog

Oud-kamerlid Hachchi zegt ook lidmaatschap D66 op

Wassila Hachchi heeft haar lidmaatschap van de D66 opgezegd. Ze neemt
volgens een woordvoerder van D66 haar verantwoordelijkheid voor de
kritiek en commotie die is ontstaan rondom haar vertrek en heeft daarom
besloten op te zeggen. D66 betreurt de situatie, maar respecteert het
besluit van Hachchi. Het ex-Kamerlid blijft wachtgeld ontvangen, omdat
ze nog geen betaalde baan heeft gevonden. Wassila Hachchi liet in
januari haar fractie, partij en kiezers verbijsterd achter met de
mededeling dat ze in de VS voor Hillary Clinton gaat werken.

Onberoerde werkplek

Haar werkplek liet ze onberoerd achter, telefoontjes werden genegeerd.
Verder dan de twee regels uitleg in haar ontslagbrief ('ik ga nu
internationaal, naar het campagneteam van Clinton') kwam het niet.
Opmerkelijk, helemaal voor een partij die transparantie hoog in het
vaandel heeft staan. Haar lidmaatschap van de Tweede Kamer beeindigde
Hachchi al in januari, blijkt uit de verklaring. Haar besluit om op te
willen stappen bij de D66-fractie was ook al sinds januari 2016 bekend
bij direct betrokkenen in de fractie.

Al spreken bronnen binnen de partij dit tegen. Op aandringen van Hachchi
zou in de verklaring zijn opgenomen dat ze haar wens om te vertrekken al
een jaar geleden kenbaar had gemaakt, maar zo is dat destijds 'niet
geinterpreteerd'. Hooguit had ze in functioneringsgesprekken aangegeven
om 'in de toekomst' iets 'meer internationaal' te willen gaan doen.
'Maar dat ze zo abrupt weg wilde... die indruk had niemand bij ons,'
zegt een partijbron.

Wachtgeld

Hachchi heeft in de drie maanden na haar plotselinge vertrek uit de
Tweede Kamer nog geen betaalde baan gevonden, maar wel al 18.000 euro
aan wachtgeld ontvangen. Eerder gaf ze aan dat ze er naar streefde om
geen wachtgeld te ontvangen.

Over haar vertrek bij de partij zegt Hachchi: 'In 2015, na het vertrek
van twee collega's, heb ik uit partijloyaliteit twee betaalde banen
voorbij laten gaan. Begin 2016 heb ik via mijn contacten de mogelijkheid
gekregen om de Presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten van
dichtbij mee te maken en ter plekke te bezien hoe ik betaald aan de slag
kan.' Op dit moment is Hachchi dus in de Verenigde Staten om mee te
werken aan de verkiezingscampagne van Hillary Clinton. Hachchi heeft als
doel betaald aan de slag te gaan binnen het campagneteam van Clinton.
Door de ontstane turbulentie is dit voor haar lastig geworden, schrijft
de partij.

Partijvoorzitter Letty Demmers: 'Wij wensen Wassila de ruimte toe om
zich weer met open vizier op haar toekomst te kunnen richten.'

--------
(c) 2016 Persgroep