[D66] Immigratiecrisis: Inwoners Lesbos voelen zich bedreigd

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Sep 8 13:35:00 CEST 2015

Bron:   Elsevier
Datum:  8 september 2015
Auteur: Servaas van der Laan

'Explosieve sfeer' op Lesbos: inwoners voelen zich bedreigd

Volgens de Griekse regering is de situatie op het eiland Lesbos
'explosief'. De duizenden migranten zorgen voor grote onrust onder
eilandbewoners. 'De situatie op Lesbos staat op het punt te
ontploffen,' zei de Griekse minister van Immigratie Iannis Mouzalas
tegen radio To Vima.

Onrust

De minister doelde daarmee niet op de twee vulkanen op het eiland die
al lange tijd niet meer actief zijn. De onrust en spanningen worden
veroorzaakt door de duizenden migranten op het eiland. Volgens de
laatste schattingen verblijven meer dan 25.000 migranten op het
eiland. Elke dag komen er veel meer bij dan het schip Eleftherios
Venizelos naar Athene kan brengen.

Onvrede

En dat zorgt voor onvrede onder de migranten voor wie het idyllische
eiland in de Egeische zee alles behalve de gedroomde eindbestemming
is. Maandagavond raakten migranten wederom slaags met de
oproerpolitie. De vreemdelingen, voor het overgrote deel van Syrische
afkomst, eisen een plekje op de boot naar Athene. 'Wij willen naar
Europa,' schreeuwen sommigen. Maar op de boot 'naar Europa' is niet
voor iedereen plek. 'Ik ben hier al acht, negen dagen, god ik weet het
niet eens meer,' zegt student Aleddin tegen Business Insider. 'Sommige
mensen zijn hier al 14 of 15 dagen, het laat de overheid koud,' zegt
hij.

Eilandbewoners boos

De komst van de duizenden migranten op het eiland, dat dichterbij
Turkije ligt dan het Griekse vasteland, zorgt intussen ook voor onrust
onder bewoners. 'Iemand moet ons beschermen. Ze komen onze huizen
binnen,' zegt een eilandbewoner tegen de Poolse nieuwszender TVN 24.
'Wij zijn hier de slachtoffers, niet zij. Ik wil naar mijn werk, maar
dat kan niet meer. Mijn kinderen willen naar school, maar dat kan ook
niet meer.'

Een andere eilandbewoner klaagt over het gebrek aan interesse van
journalisten voor de lokale bewoners. 'Niemand geeft om ons, geen
enkel tv-station filmt ons. Ik weet niet wat het probleem van deze
mensen is, maar wij leven hier en ons leven is in gevaar. Ze gooien
met stenen naar elkaar, ze komen onze huizen binnen met stenen. Ik
vraag ze: 'toon enig respect naar het land waar je nu bent. Respecteer
ons. Wij wonen hier al duizend jaar, en we zijn dat van plan te
blijven doen. Maak van ons geen extremisten'.

Op filmpjes die inwoners op YouTube hebben gezet is te zien hoe het
toeristische eiland, onder meer beroemd door vermelding in Homerus'
Ilias, is verworden tot een groot opvangkamp voor irreguliere migranten.

De Griekse overheid en de Verenigde Naties hebben extra personeel naar
het eiland gestuurd ter ondersteuning. Terwijl de situatie op het
eiland onhoudbaar lijkt, blijven de bootjes met nieuwe migranten
zonder belemmering vanuit Turkije komen.

--------
(c) 2015 Reed Business BV