[D66] Kobane (#Aylan. Fluks: hoezo vluchteling?)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Sep 6 12:04:52 CEST 2015

  J.N. <jugg at ziggo.nl>,
> Ik kan me wel voorstellen waarom die vluchtelingen holland proberen te
> mijden gezien zulke bekrompen misselijkmakende reacties. Hollanders zijn
> geen haar beter dan die hongaarse klootzakken.

Zelf ben ik niet iemand die overloopt van de meningen - ik kijk liever
naar wat er zoal aan de hand zij. Momenteel is het laatste moeilijk want
we worden onophoudelijk bestookt met propaganda en zo'n beetje alle
partijen staan elkaar naar het leven.

De immigratie-crisis komt door ingrijpen van het Westen in de Arabische
wereld. Dus door de oorlogen van Bush, het gewroed van de EU in andere
landen - met op de achtergrond de paranoia van Israel en het conservatisme
van Saudi Arabia en de golfstaten. Daarenboven lijkt een luilekkerleven in
Europa veel Arabieren wel wat. Het zou interessant zijn om te achterhalen
wie (Brussel, Jerusalem, Washington) er achter de Arabische Lente zit.
Het beeld dat ons wordt voorgehouden is dat ze ooit in Tunesie is ontstaan
en via de sociale media ook buiten Tunesie tot opstand leidde. Het lijkt
me al te naief om hierin te trappen - de Arabische Lente is het ergste dat
de Arabische Wereld ooit getroffen heeft en dit spoort bepaald niet met
wat de media hebben gepropageerd. Ze hebben ons bestookt met leugens.

Even zo interessant is dat we en passant vernemen dat er onder de (voor-
malige) dictatoriale regiems in Iraq, Libia en Syria godsdienstvrijheid
was en dat de door het Westen gesteunde opstandelingen en conservatieve
Arabische regimes hier niets van moeten hebben. Opmerkelijk is dat alle
pogingen van het Westen om ook het regime in Iran omver te werpen op
niets is uitgelopen. Opmerkelijk is tevens dat de IS in het begin niet
alleen door conservatieve Arabieren maar ook door het Westen werd
gesteund terwijl de media er thans alles aan doen om ons te overtuigen
dat het hier om een bende abjecte schurken zou gaan. Vraag is waarom.

Oliebelangen, Israelische paranoia, Soennieten vs. Sjiieten, Neo-liberale
gekte ?

Marc Fluks, Amsterdam