[D66] Klimaatcensuur

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Oct 16 12:43:34 CEST 2015

Bron:   Volkskrant
Datum:  16 oktober 2015
Auteur: Yves Leroi

Franse weerman op non-actief na klimaatsceptisch boek

De Franse weerman van staatszender France 2, Philippe Verdier, is door
de zender op non-actief gesteld na de publicatie van een
klimaatsceptisch boek. Het bekende televisiegezicht is sinds maandag
niet meer op televisie te zien. 'Ik heb een brief gekregen waarin me
werd gevraagd om niet meer te komen. Dit is niet mijn beslissing
geweest', aldus Verdier in een reactie tegenover de Franse krant Le
Figaro. Het is niet bekend hoe lang de weerman zijn beroep niet kan
uitoefenen.

In het boek Climat Investigation betoogt Verdier dat de discussie over
klimaatverandering op een oneerlijke manier wordt gevoerd. Discutabele
onderzoeksmethoden zou worden goedgekeurd, de media zou verblind zijn
en tegenspraak zou absoluut niet geduld en zelfs weggemoffeld worden.
Verdier noemt het zelf een 'gijzeling' van het Franse volk door
klimaatwetenschappers en de politiek.

Verdier toont zich na zijn schorsing strijdbaar: 'Dit is een directe
voortzetting van wat ik in mijn boek betoog: er wordt geen tegenspraak
geduld als het om klimaatverandering gaat.' Hij geeft aan een advocaat
in de arm te hebben genomen.

Eigen titel

In een reactie aan Le Monde laat de directie van Franse Televisions
weten dat ze vasthoudt aan het principe dat het werknemers niet
toegestaan is om zich op eigen titel uit te drukken en daarbij het
bedrijf verantwoordelijk te houden. Onzin, vindt Verdier: 'Toen ik dit
boek schreef, heb ik iedereen ervan op de hoogte gesteld. De complete
redactie van France Televisions wist van de manier waarop het zou
worden gepromoot. Ik verwachtte geen steun van hun kant, maar ik had
deze aanval ook niet verwacht.' De ironie van de situatie ontging
Verdier echter niet: 'Ik schreef zelf in mijn boek dat ik een paria
zou worden, ik ben bang dat dat voorspellende woorden zijn geweest.'

--------
(c) 2015 Persgroep