[D66] EuroUnie-crisis, Immigratiecrisis: Timmermans' enige alternatief voor EU is oorlog

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Nov 13 12:24:23 CET 2015

Bron:   Elsevier
Datum:  13 november 2015
Auteur: Servaas van der Laan
Opm:    Eerder deze week had Timmermans het over een 'Perfecte
        Storm' in zijn 'Huis van Europa-lezing'. De 'Perfecte
        Storm' (Typhon, bekend van een 'Storm in een glas water'
        - een kop thee dus) is echter Satan en het 'Huis van
        Europa' is de 12-sterrenpoort rond het sterrenbeeld
        Eenhoorn (Eurovlag) waar Satan terugkeert.
        De 'Race tegen de klok' gaat heimelijk over de schijnge-
        stalten van de Maan (die gaan in Europa tegen de klok in
        en in de Vrijmetselaarsgekte van de Eurofielen duidt
        zoiets op iets duivels).

Timmermans: enige alternatief voor EU is oorlog

Europese leiders luiden de afgelopen dagen de noodklok over het
voortbestaan van de Europese Unie (EU). In Praag zei eurocommissaris
Frans Timmermans (PvdA) vrijdag dat er voor de EU slechts een
alternatief is: oorlog. 'Het enige alternatief voor de EU is oorlog,'
zei Timmermans die vrijdag een toespraak gaf op een conferentie in
Praag, aldus een verslaggever van The Times of London die bij de
toespraak aanwezig was.

Bedreiding

Volgens Timmermans is de manier waarop Europa reageert op de
migratiecrisis de 'grootste bedreiging voor de EU ooit'. De
eurocommissaris onderstreepte dat landen beter moeten samenwerken als
het gaat om grenscontroles. 'Migratie hoort bij het leven, maar we
moeten die bewegingen samen in goede banen leiden,' zei Timmermans.

Die woorden van Timmermans passen in de alarmerende toon die Europese
leiders de laatste dagen laten horen over het voortbestaan van de EU.
Eerder deze week zei Timmermans tijdens de Huis van Europalezing in
Amsterdam dat hij vreest voor het voortbestaan van de EU. 'Ik wil daar
niet te optimistisch over doen, want dat ben ik gewoon niet. Dit is
voor het eerst in mijn bewuste beleving van de Europese samenwerking
dat ik denk: het zou weleens echt kunnen stranden.'

Race tegen de klok

De Luxemburgse minister van Buitenlandse Zaken, die namens zijn land
de Raad van de Europese Unie voorzit, sprak in een interview ongeveer
identieke woorden uit.

De huidige migratiecrisis doet het Europese ideaal van vrij verkeer op
zijn grondvesten schudden. EU-voorzitter Donald Tusk zei dat de EU
bezig is met 'een race tegen de klok'. 'Maar we zijn vastberaden deze
race te winnen,' zei Tusk. 'Zoals ik al eerder waarschuwde, is de
enige manier om Schengen niet te ontmantelen een goed beheer van de
buitengrenzen van de EU te garanderen.'

De EU blijkt onmachtig te zijn om de migratiestromen te beteugelen.
Omdat de buitengrenzen niet worden bewaakt, zien steeds meer landen
zich genoodzaakt om de eigen grenzen te beschermen. Zelfs het
gastvrije Zweden ging donderdag over tot intensieve controles aan de
zuidgrens.

De 28 lidstaten zijn niet in staat om met een gezamenlijke aanpak te
komen. Als er al plannen in Brussel worden gemaakt, worden die niet of
zeer beperkt uitgevoerd.

--------
(c) 2015 Reed Business bv.