[D66] Boekennacht

J.N. jugg at ziggo.nl
Mon May 18 11:01:44 CEST 2015

Lieverdjes, de provo's en de Groene resusciteren de Master-Signifier 66
op de zevende boekennacht met pseudo-provocaties voor het cultuurbeest
en septisten. En ik? Wittemanmoeheid. Opstand zit niet in de hollandse
aderen, al is men nooit te oud voor revolt. Amsterdam is geen rebel city
maar een scamcity, daar geef ik Marc gelijk in. De magische jaren van
Cor Jaring zijn voorbij, alles is verziekt. Heb het programma bekeken,
maar er zit niets van gading in. Geef mij maar een nacht van Schmelzer,
een politieke meltdown. Niet om de kazen te smelten, maar de VVD en haar
kleine liberale bloedbroeder. Deradicalisatie is een eufemisme voor
depolitisering, en opstand om te depolitiseren is een trojaans paard.

The imminent awakening is poised, like the wooden horse of the Greeks,
in the Troy of dreams.
— Walter Benjamin, The Arcades Project