[D66] Parallelle munt enige oplossing Euro-crisis

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Jul 7 13:29:37 CEST 2015

Zojuist meldt de Tlegraaf dat 60% van de Nederlanders uit de Euro wil,

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24240470/___Nederland_uit_de_euro___.html
Meer nieuws staat op,

http://www.ad.nl/ad/nl/34040/Griekenland/article/detail/4096203/2015/07/07/Live-Grieken-komen-met-nieuw-voorstel.dhtml

http://www.volkskrant.nl/economie/live-dijsselbloem-ik-heb-nog-geen-plannen-gezien~a4096141/

De meest gematigde oplossing lijkt mij dat Griekenland op termijn uit
de Euro gaat
en dat het land in een overgangsperiode twee munten heeft. Dan zijn we
uiteindelijk
van het probleem Griekenland af terwijl het land niet verder ineen zal
storten. Het
beste zou zijn dat alle Eurolanden een nationale parallelle munt
zouden krijgen die
zweeft t.o.v. de Euro. Dan kan er zowel een eigen landelijk als een integraal
Europees beleid gevoerd worden in plaats dat de twee elkaar hinderlijk
in de weg
blijven zitten zoals thans het geval zij. Immers: Als men 1 ding
geleerd heeft de
afgelopen jaren dan is het dat het zoals het nu gaat domweg niet
verder mag gaan.

Toen de Euro werd ingevoerd heb ik op deze lijst alle problemen die in
verband met
het bovenstaande gerezen zijn zowaar juist voorspeld. Het blijft
treurig dat juist
D66 de meest reactionaire partij van Nederland zij daar waar het om
Europa gaat.
Een wat wijdere blijk zou de partij sieren.

Marc Fluks,
Amsterdam