[D66] Angst voor Pegida?

Ernst Debets edebets1 at euronet.nl
Sat Jan 10 18:10:39 CET 2015

Henk,

Over vraag 1: Het waren niet alleen de burgemeesters: Bij ons in Zaanstad weigerde de burgemeester een dergelijk initiatief te nemen. Sterker nog, tot aan Donderdagmiddag bleef de gemeente via haar website en in de media rondblaten dat de inwoners van Zaanstad zich maar in Amsterdam moesten aansluiten. Een burger had toen al een initiatief genomen om in Zaandam voor het stadhuis te gaan demonstreren. Pas toen de raadsfracties van een aantal partijen (o.a. SP en D66) zich bij dit initiatief aansloten haalde de burgemeester bakzeil en verklaarde zich bereid om als spreker op te treden bij deze manifestatie.

Bijzonder feit: vanaf 19 Januari wisselt burgemeester Geke Faber (PvdA) van Zaanstad voor een periode van 2 weken met haar collega Theo Weterings (VVD) van Haarlemmermeer. Nu ontving ik al aan het begin van de middag een tweet van Theo Weterings waarin hij alle inwoners van Haarlemmermeer opriep om om 18:00 op het Marktplein in Hoofddorp te komen. Geke Faber kan dus meteen een voorbeeld nemen aan haar vervanger……

Over vraag 2: Het antwoord moge duidelijk zijn: politieke desinteresse bij de laag opgeleide, veelal (uit protest) Wilders stemmende autochtonen en desinteresse bij de inmiddels door de PvdA in de steek gelaten allochtonen. (Geen wonder als het gedrag van de PvdA burgemeester van Zaanstad tekenend is voor de PvdA mentaliteit).

En de gevestigde politieke orde zich maar verbazen over de lage opkomst en de grote PVV aanhang bij de komende PS verkiezingen.

Ernst Debets/

Zaanstad