[D66] tank metafoor

J.N. jugg at ziggo.nl
Sun Feb 1 11:53:59 CET 2015

Rutte sprak over het NOS journaal als de tank van de NPO. Ik moest even
aan Tiananmen denken en vroeg me af wie de man was die voor de tank
sprong, Tarik Z., Marcel Gelauff of Rutte zelf. Rutte ziet het
staatsjournaal als oorlogsvoering, als uitdrijvingsmiddel en ideologisch
staatsapparaat (Althusser). Dan kijk ik toch liever naar de wederzijdse
Frans-Duitse beschietingen op het cultuurvriendelijke Arte journaal
(19:10) waar men gutenabend én bonsoir zegt ipv hysterische schreeuwende
politieagenten met getrokken pistool die door het beeld lopen om te
verhinderen dat de vriendelijke man zich kon uitspreken... Gutentag et
bonjour! Is het het hommeles binnen D66? Werd tijd, EU-thanasie en een
Europese lente aan de horizon? Si, se puede.