[D66] Consumptiemaatschappij

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Tue Dec 29 22:49:20 CET 2015

Ik bedoel eigenlijk: waarom kiezen bepaalde politieke richtingen deze items
als schietschijf? Geloof in of afkeer van consumentisme en duurzaamheid
maken alleen maar duidelijk dat deze termen zeer vaag zijn, meer duiden op
een banvloek dan op een serieuze, enigszins onderlegde mening.

Bijv. waar ligt de grens tussen koopkrachtbevordering (positief gewaardeerd)
en consumentisme (negatieve term)? En dan de term "duurzaam": dat de
ecologische situatie niet slechter wordt voor onze (klein)kinderen. Is dat
wel zo, gaat het niet eerder om economisch beleid dat via innovatie mondiaal
onze concurrentiepositie wordt verbeterd?

Bijv. waarom wordt er zo weinig aandacht besteed aan het ecologisch
rendement (opbrengst minus productiekosten) van moderne energie-instrumenten
als windmolens etc. en de bijbehorende landschapsvernieling?

Dat alle mogelijke religies hun scheppingsverhaal willen realiseren via
anti-consumentisme (suggestie van de oermens) lijkt me overigens wel
duidelijk...

hv,u