[D66] Leervermogen politici: Windmolenpark wordt nieuwe Fyra

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Jan 13 11:32:31 CET 2014

Bron:   Volkskrant
Datum:  12 januari 2014
Auteur: Martin Sommer
Ref:    Stichting Nationaal Kritisch Platform Windenergie
        http://www.nkpw.nl

Gaan de windmolens wel doen wat ze moeten doen?

Vlak voor het kerstreces besloot het kabinet om eerste stappen te
zetten voor een windmolenpark voor de kust. Maar gaan de windmolens
uit het energieakkoord wel doen wat ze moeten doen, vraagt Martin
Sommer zich af.

Een bijeenkomst, afgelopen week, in Club Nautique aan het strand van
Zandvoort. Buiten is het pikdonker en rollen de golven. Binnen gromt
het protest tegen een dreigend windmolenpark, hier pal voor de deur.
Wethouder Belinda Goransson laat een gefotoshopte dia zien. Zo moet
het worden: een onthutsend molenbos, je kunt ze bijna aanraken. In de
zaal mannen met truien en grimmige gezichten. Mevrouw Van den Hoed wil
gewoon vanaf haar balkon de zon in de zee zien zakken. Mag dat nog?

Haalbaarheidsstudie

Op 20 december, de laatste dag voor het kerstreces, besloot het
kabinet de eerste stappen te zetten voor een windmolenpark voor de
kust. Haal de krant van donderdag nog even uit de kattenbak, met een
paginagrote advertentie plus kaart. Aan het bewuste park van Zandvoort
wordt ook een regel gewijd, een 'haalbaarheidsstudie'. Dichtbij is
goedkoper dan ver weg, dus ik kan me de Zandvoortse zorgen indenken.

De plannen maken deel uit van het energieakkoord dat begin september
werd gesloten. Eigenlijk is dat vrij geruisloos gegaan, anders dan het
gedonder over het woonakkoord of het sociaal akkoord. Er is dan ook
een overgrote Kamermeerderheid voor, en alleen transitiehoogleraar Jan
Rotmans vond het te slap. Transitie naar duurzaamheid moet pijn doen,
vindt hij. Op deze pagina werd Rotmans de voorman van 'de kantelkerk'
genoemd - hoogleraar-radicalen die politiek bedrijven met de
autoriteit van hun toga en die je wel vaker tegenkomt in het
klimaatdebat. Ik verzeker u dat Rotmans tevreden kan zijn: het gaat
enorm pijn doen.

Luister naar SER-voorzitter Wiebe Draijer, onder wiens vleugels het
energieakkoord werd gesloten. In het blad PM zegt hij 'dat we de
komende zeven jaar een windpark gaan bouwen met een omvang die gelijk
is aan de totale grootte van wind op zee in de wereld op dit moment'.
Op land moeten driemaal zo veel windmolens komen als er nu staan, en
dit alles in 'Duits tempo'.

Strandtoerisme

Geen wonder dat de Zandvoorters ongerust zijn. In Club Nautique zijn
ze niet tegen schone energie. Maar het gaat wel ten koste van het
strandtoerisme. Daarbovenop vraag ik me af: gaan die windmolens wel
doen wat ze moeten doen, een fatsoenlijk geprijsd alternatief bieden
voor gewone stroom, waarbij het klimaat aantoonbaar is geholpen. Dat
is het minste wat je mag vragen, in ruil voor 18 miljard subsidie,
bovendien een industrialisering van het landschap van heb ik jou daar
en het eind van vrij zicht op zee. Heb ik het nog niet over de
knipperlichten - waar gaan we straks rust vinden in dit gestresste
land? Maar dat argument raakt de windmolenaanhang gek genoeg niet,
terwijl ze wel ach en wee roepen als de A27 moet worden verbreed.

Het lijkt een open deur, maar het energieakkoord is de uitkomst van
onderhandelingen. De deelnemers hadden allemaal een belang en wilden
allemaal met winst van tafel opstaan. Werkgevers wilden rust en
orders, de FNV wilde banen, Greenpeace wilde radicale voornemens en
het kabinet wilde geen gezeur vanwege het regeerakkoord en zo weinig
mogelijk uitgeven. SER-voorzitter Draijer hunkerde naar een
SER-succesje.

Dus zo veel mogelijk windmolens voor zo weinig mogelijk geld - in zo'n
moesjawara is de vraag of dat ook kan lukken vervelend en moeten de
feiten al vlot inschikken voor het gezamenlijk belang. In de tekst
staat dat er bijna 4,5 duizend megawatt wind op zee komt, en dat kan
40 procent goedkoper dan tegen de huidige prijs. Anders is het niet te
betalen en gaat het hele feest niet door. Lees het betreffende
hoofdstuk, daar staat wel twintig keer dat het 40 procent goedkoper
kan, op grond van schaalvoordelen en veronderstelde innovatie.

Bestuurlijk drijfzand

Het alvast inboeken van de innovatie van over tien jaar - mijn water
zei me dat dit een voorschot is op een schitterende toekomst en dus
bestuurlijk drijfzand. Dat vonden elf hoogleraren en oud-hoogleraren
ook, verenigd in het Nationaal Kritisch Platform Windenergie. Ze
schreven een brief aan minister Kamp, vroegen berekeningen en er
kwamen Kamervragen.

De minister verwees terug naar de onderzoeken die waren gedaan ten
behoeve van het energieakkoord; onder andere door het Planbureau voor
de Leefomgeving, dat sinds jaar en dag a la de transitieprofessor van
de daken roept dat het roer radicaal om moet. Veel politiek dus daar,
weinig wetenschap. Een andere onderzoeksinstantie, het Economisch
Instituut voor de Bouw, krabbelde terug en zei dat 25 procent
goedkoper al heel ambitieus zou zijn.

Maar het belangrijkste argument was dat 'de offshoresector' zelf had
bezworen dat ze de Noordzee voor bijna de helft van de huidige kosten
kan volbouwen (energieakkoord blz. 70). Even technisch: het eerste
deel, het Gemini-park benoorden Ameland, is onlangs aanbesteed. Dat
blijkt niet goedkoper maar duurder dan de parken tot nu toe. Precies
wat de elf dwarse hooggeleerden beweerden.

Steeds ongunstiger

Er komen geen schaalvoordelen omdat de plekken waar gebouwd gaat
worden steeds ongunstiger zijn. Eventuele voordelen van innovatie
worden teniet gedaan door de stijgende kosten om het evenwicht in de
stroomvoorziening in stand te houden, omdat windenergie nu eenmaal
onbetrouwbaar is. Kijk naar het geliefde Duitsland met al zijn
windmolens, dat op dit moment meer vieze bruinkool stookt dan ooit
(Financial Times, 8 januari).

Het standpunt van de Nederlandse overheid is dat van de dief en de
eigen portemonnee: waarom zouden we duur doen als de bouw zelf zegt
dat het op een koopje kan. Ja, daar is geen speld tussen te krijgen,
dacht ik even. Tot iemand in de Club Nautique een woord fluisterde.
Fyra.

--------
(c) 2014 Persgroep