[D66] Dood Els Borst waarschijnlijk misdrijf (5)

T. Jouwstra tjouwstra at wxs.nl
Thu Feb 13 20:14:52 CET 2014

Frans Timmermans op zijn facebook:
https://www.facebook.com/frans.timmermans?hc_location=timeline

Groet,

Tjerk

-----Oorspronkelijk bericht-----
From: Dr. Marc-Alexander Fluks
Sent: Thursday, February 13, 2014 1:58 PM
To: D66 Lijst
Subject: [D66] Dood Els Borst waarschijnlijk misdrijf (5)

Bron:  ANP
Datum: 13 februari 2014

Reacties - 'Ik hoop vooral dat Els niet lang heeft geleden'

Op en buiten het Binnenhof wordt geschokt gereageerd op het nieuws dat
oud-minister Els Borst naar alle waarschijnlijkheid het slachtoffer is
geworden van een misdrijf.

D66-leider Alexander Pechtold noemde het 'in-en-in triest dat deze
zachtmoedige vrouw hoogstwaarschijnlijk door geweld om het leven is
gekomen'. 'Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt voor de familie en
andere nabestaanden. Maar ik hoop vooral dat Els niet lang heeft
geleden', aldus Pechtold. Hij is vanmorgen op de hoogte gesteld door
de politie. Er waren volgens hem al aanwijzingen dat ze geen
natuurlijke dood was gestorven. 'Het zijn je meest bange gevoelens.
Zo'n lief mens, zo'n dierbaar mens. Als dit haar is overkomen, dan
hoop ik alleen maar dat het heel kort heeft geduurd.' Hij sprak van
een 'ongelofelijke schok en enorme onzekerheid' voor de familie.

PVV-leider Geert Wilders reageerde ook. 'Vreselijk en zeer schokkend
nieuws. Ik hoop dat indien dat zo is de dader snel wordt gevonden en
fors wordt gestraft.'

Rutte: een trieste ontwikkeling
Premier Rutte noemt het nieuws 'een trieste ontwikkeling in een toch
al heel verdrietige zaak'. De premier, die in Brussel is voor overleg
met onder anderen de voorzitter van de Europese Commissie Jose Manuel
Barroso, werd op de hoogte gesteld over het nieuws over Borst door Ivo
Opstelten, minister van Veiligheid en Justitie. Rutte onderstreept dat
de politie en het Openbaar Ministerie bezig zijn met het onderzoek.
'Dat moet zijn loop hebben.'

Asscher: een afschuwelijk bericht
Vicepremier Lodewijk Asscher (PvdA) liet weten 'met stomheid geslagen'
te zijn door het bericht. 'Heel schokkend, een afschuwelijk bericht.
Ik hoop dat alle vragen die er nu nog bestaan, goed kunnen worden
beantwoord. Ik wens vooral de familie en nabestaanden heel veel
sterkte', zei Asscher, die ook minister van Sociale Zaken is. 'Borst
was een hele zachtaardige vrouw. Zeer betrokken. Een warme, non-macho
politica', aldus Asscher.

Slob: geschokt
Fractieleider Arie Slob van de ChristenUnie: 'Het nieuws dat mevrouw
Borst vermoedelijk als gevolg van een misdrijf om het leven is
gekomen, schokt mij zeer. Ik wens de familie en collega's van D66 heel
veel kracht en sterkte toe om dit nieuws een plek te geven.'

--------
(c) 2014 ANP