[D66] Plasterk als pispaal

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Feb 8 10:43:56 CET 2014

  Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl>,
>Een vraagje zou aardig zijn: heeft men met die miljoenen afluistergevallen
>eigenlijk wel iemand gevangen? En krijg je daarop antwoord? Of is dat ook al
>geheim?

  Dit geeft fraai aan wat er mis is.
  Eerst zou iemand verdacht moeten zijn en pas daarna wordt er afgetapt om
  meer bewijs te verzamelen. De huidige afluistertechnieken zijn als een
  zeef waar alles doorheen moet in de hoop dat men iets onoirbaars tegenkomt
  dat anders aan de aandacht zou zijn ontsnapt. In het eerste geval tapt men
  verdachten af en in het tweede complete volksstammen die in elk geval
  niets misdaan hebben.

  Overigens valt het me op dat de media en politici zich als uitgehongerde
  wolven op Plasterk storten. Terwijl het nogal voor de hand ligt dat er
  domweg twee zaken door elkaar zijn gehaald. Al die verontwaardigde kamer-
  leden zijn op de keper beschouwd net zo schuldig als Plasterk zelf. Men
  kan toch *tegen* dit soort praktijken zijn ?

  Tjerk Jouwstra <tjouwstra at wxs.nl>,
>Zouden ze metadata en big data niet door elkaar halen?

  Zoveel data kan het niet zijn. 1.8 miljoen regels met welk nummer met welk
  ander nummer op welk tijdstip heeft gebeld. Zelf heb ik met aanzienlijk
  grotere files gewerkt. Vervolgens zet men de bellende nummers op volgorde
  in een file en de gebelde nummers ook op volgorde in een ander en klaar
  is kees. Vergt niet meer dan een seconde rekentijd.

  Zin heeft het allemaal niet want een beetje terrorist gebruikt natuurlijk
  geen telefoon. Het betreft hier de luimen van Big Brother waarbij de
  strijd tegen het terrorisme de misdragingen van de overheid jegens de
  burger moet goedpraten.

  Een paar maanden geleden fietste ik zowaar in Burum langs de schotels.
  In het echt zien ze er imposant uit. ...ik werd (geen grap) aangevallen
  door twee honden...