[D66] Bezette stad

Oto jugg at ziggo.nl
Wed Apr 9 17:05:27 CEST 2014

Bezette stad
Paul van Ostaijen

In de zomer van 1914 wordt Antwerpen geheel onverwacht gebombardeerd
vanuit een zeppelin. Een felle strijd volgt, maar de stad valt
uiteindelijk in handen van de Duitsers. Zes jaar later probeert Paul van
Ostaijen, zelf Antwerpenaar, het leven en de chaos van de bezette stad
vast te leggen. Met flarden van liedjes, reclames, uithangborden,
filmbeelden en krantenberichten roept hij een beeld op van de stad in al
haar vervreemdende wanorde. Zijn beroemde typografische experimenten
verbeelden de bommen, het vuur, de verminkten en de lijken.
Vanaf de verschijning is /Bezette stad/ hét kunstwerk bij uitstek waarin
het bezette Antwerpen, maar eigenlijk iedere bezette stad, op grootse
wijze wordt opgeroepen. Een onvergetelijk monument voor een stad in oorlog.

'/Bezette Stad /was een vergif, als tegengif gebruikt. Het nihilisme
van /Bezette Stad/ kureerde mij van een oneerlijkheid, die ik
eerlijkheid waande, en van buitenlyriese hoge-borst-zetterij. Daarna
werd ik een doodgewoon dichter, dit is iemand die gedichtjes maakt voor
zijn plezier, zoals een duivenmelker duiven houdt.' -- Paul van Ostaijen

ISBN 9789460041655
NUR 306
facsimile, 22,2 x 28,2 cm
±160 pagina's
± EUR 29,95 | verschijnt 25 april 2014 | bestel
<http://www.vantilt.nl/addtocart.aspx?Boek_ID=435>