[D66] Gedoogsteun = cordon sanitaire

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Oct 17 13:52:34 CEST 2013

Rutte II is het tweede kabinet dat Pechtold vanuit de oppositie de
helpende hand toesteekt. De vorige keer deed de PvdA wijselijk niet
mee om het VVD/CDA-kabinet te helpen - met als gevolg dat die partij
een fraaie verkiezingsuitslag boekte. En nu doet Pechtold zowaar
hetzelfde - maar dit maal doet het CDA niet mee. Intussen voorspelt
Rutte meer minderheidskabinetten...

Het lijkt me dat het hier gaat om een verkapt cordon sanitaire. Doel
van de gedoogsteun aan minderheidskabinetten  is om ze vooral zo lang
mogelijk te laten zitten. Dit teneinde de PVV en SP buiten de regering
te houden.

Zeg dat PVV/SP samen pakweg 50 zetels in de Tweede Kamer hebben, de
regeringspartijen en de overige oppositie eveneens. Dan gaat het er om
dat er vanuit de overige oppositie zoveel mogelijk gedoogsteun komt om
boven de 75 te geraken. De 50 PVV/SP-zetels doen domweg niet mee in de
deal. Regeringspartijen en overige oppositiepartijen gooien het op een
geheim accoordje. 'Deze keer help ik jou, de volgende keer help jij
mij'. Zoiets.

...ondertussen schuift Nederland de afgrond in...