[D66] Pechtold: trots dat D66 middenpositie van CDA inneemt

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Nov 6 11:55:24 CET 2013

Bron:  Elsevier
Datum: 6 november 2013
Autur: Eric Vrijsen

Pechtold: trots dat D66 middenpositie van CDA inneemt

De positie van D66 als nieuwe middenpartij tussen het kabinet en de
oppositie bevalt D66-leider Alexander Pechtold prima. Pechtold zegt
liever een portefeuille te hebben zonder minister te zijn dan
andersom. 'Mensen vragen me nu of ik niet liever zelf minister was
geworden. Maar ik ben dat al geweest. D66 heeft nu portefeuilles
zonder minister en dat bevalt beter,' zegt Pechtold in Elsevier.

Spin in het web

Pechtold is er trots op dat D66 nu de plek van het CDA op de
traditionele middenpositie heeft overgenomen. 'De spin in het web van
de onderhandelingen,' pochte hij tijdens het partijcongres van
afgelopen weekend. In de peilingen lijkt die keuze D66 voorlopig goed
te doen, maar dit kan omslaan als het economisch herstel uitblijft.
Daar houdt Pechtold geen rekening mee. 'Je ziet de woningmarkt
opkrabbelen. De bedrijfsinvesteringen trekken ook aan, het
consumentenvertrouwen neemt toe' zegt hij.

Sceptisch

Het CDA kijkt sceptisch naar de kabinetstoenadering van D66. 'Ik gun
Pechtold de middenstip, maar hij krijgt niets gedaan van de PvdA,'
zegt oud CDA-minister Hans Hillen. 'De hypotheekrenteaftrek gaat eraan
en de lagere belastingen moeten wachten tot sint-juttemis,' zegt
Hillen. Pechtold is dat niet met hem eens. 'Wij wilden eerst de
woningmarkt hervormen. Via het Woonakkoord pakten wij de
hypotheekrenteaftrek aan. Via het Najaarsakkoord liberaliseren wij het
ontslagrecht. In de toekomst willen wij ook het milieubeleid
moderniseren,' zegt Pechtold. Hillen laat zich door die woorden echter
niet overtuigen. In het eerste paarse kabinet (1994-1998) wierp D66
zich ook al op als nieuwe middenpartij. 'Dat sprookje eindigde in
verkiezingsnederlaag van 1998 en 2002 waarbij D66 tot twee keer toe
halveerde'.

--------
(c) 2013 Reed Business BV