[D66] AHA-Gate: AHA verkrijgt Amerikaanse nationaliteit

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon May 27 13:30:42 CEST 2013

Bron:   NRC Handelsblad
Datum:  18 mei 2013
Auteur: Niels Posthumus
Ref:    http://live.wsj.com/video/tests-of-citizenship/99711054-5D02-4F9E-8D19-D79742D83AD0.html

Hirsi Ali is Amerikaanse - zegt niet of ze nog Nederlandse paspoort heeft

Ayaan Hirsi Ali heeft eind april het Amerikaans staatsburgerschap
gekregen. 'Ik ben dankbaar en trots', zegt de voormalige VVD-politica
in een interview met de Wall Street Journal. Hirsi Ali kreeg het
staatsburgerschap op 25 april. In het interview zegt de politica het
moment waarop ze haar eed aflegde een 'extreem belangrijk moment' te
hebben gevonden. 'Ik zal het nooit vergeten. Dus ja, hier ben ik, een
nieuw Amerikaans staatsburger.' De voormalige Somalische zei niet of
ze ook nog een Nederlands paspoort heeft. De Amerikaanse wet staat
dubbele nationaliteit toe.

Het voormalige Kamerlid voor de VVD vertrok in 2006 naar Amerika om
daar te gaan werken voor het American Enterprise Institute, een
conservatieve denktank. Ze vertrok nadat de toenmalige minister voor
Vreemdelingenzaken, haar partijgenoot Rita Verdonk, had vastgesteld
dat ze nooit Nederlandse is geweest omdat zij haar paspoort op
onrechtmatige gronden had verkregen. Hirsi Ali woont momenteel in
Boston met haar man en zoon.

--------
(c) 2013 NRC Handelsblad