[D66] Educatieve griezels

Nord protocosmos66 at gmail.com
Tue Jun 11 09:31:59 CEST 2013

On Tue, 11 Jun 2013 00:08:56 +0200 "Henk Vreekamp
<vreekamp at knoware.nl>" wrote:
> Democs,
> Idealistische systeembouwers in het onderwijs vormen een
> meelijwekkende troep. De "middenschool" uit de 1970s (naar Zweeds/DDR
> concept) mislukte - een kennis van me in de Bijlmer, aanvankelijk als
> natuurkundeleraar enthousiast voorstander, werd een cynicus (hij
> disserteerde op een analyse). Het Studiehuis - zelfstudie leerling met
> docent als coach -  zakte in elkaar wegens (voorspelde) dramatische
> examenresultaten. En nu krijgen we weer  "Steve Job"scholen, een
> studiehuis uitgebreid met i-Pads.
> [...]

Van Jobs naar Job. Inderdaad, met een i-Pad wil je niet gezien worden.
Educatieve griezel is het kweekschoolrecept voor het type subjectiviteit
dat Jobs kenmerkte, Arschloch-ondernemers. Daaronder valt ook de
hedendaagse klassikale Bildung met zijn dictaten-brainwash en
nietsontziende concurrentie.