[D66] Duitse cartoon voorspelde aftreden RK Paus

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Tue Feb 12 21:50:55 CET 2013

Democs,

Soms beleef je als polyglot extra genot. Een uniek toeval:

Bij mij hangt in een toilet de Duitse scheurkalender van Espresso Karicartoon 2013 (espresso-verlag.de). Wat lees ik op zondag 10 februari?

De tekening toont de paus van achteren op een canape met een Lottoformulier in de hand, terwijl de tv hetzelfde geluksnummer toont. De gemijterde man denkt: "Heiliger Strohsack! Morgen kündige ich!" [Heilige strozak! Morgen neem ik ontslag]

En wat gebeurt er onverwacht op 11 februari? Juist, het uiterst reactionaire R.K. kerkhoofd neemt ontslag. Zou deze Duitser geinspireerd zijn geraakt tijdens zijn stoelgang?

Henk Vreekamp, Utrecht