[D66] Democratie 2013: Twee keer voor dezelfde zaak vervolgd

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Aug 24 12:28:23 CEST 2013

  Op 3 juli j.l. schreef ik,
>Gisteren moest ik in Mokum voorkomen. De verdenking was dat ik zou
>hebben geweigerd om mijn persoonsbewijs te tonen aan een agent.
>De agent in kwestie produceerde een uiterst verward verhaal dat door
>het O.M. werd overgenomen. De eis van het O.M. was twee jaar voor-
>waardelijk. Ik werd vrijgesproken.

  Toen ik werd vrijgesproken zei de rechter dat de schriftelijke
  uitspraak 2 weken zou vergen. Inmiddels zijn we bijna 8 weken verder.
  Omdat het vakantietijd is, zette ik mijn geduldige bril op.

  Toen ik van de week een Justitiele brief ontving, nam ik aan dat het
  hier de langverwachte uitspraak betrof. Niets bleek echter minder
  waar: toen ik de enveloppe openmaakte bleek dat ik mij op 25 oktober
  opnieuw voor de rechter moet verantwoorden. IN DEZELFDE ZAAK. Voor
  dezelfde gekte als waarvoor ik reeds op 2 juli ben vrijgesproken.

  Justitie ging niet in hoger beroep, Justitie pakt niet de agent aan
  die volgens de rechter blijkens het getuigen van taltijke onwaarheden
  zijn ambtseed had gebroken, neen - ze doet de rechtzaak domweg over.
  En omdat ik tot op heden geen schriftelijke bevestiging van de uit-
  spraak mocht ontvangen kan ik niet bewijzen dat ik reeds ben vrij-
  gesproken. Ik kan zelfs niet bewijzen dat de rechtzaak al eerder
  heeft plaatsgevonden en dat het komende proces hoe dan ook illegaal
  zij. Ook op rechtspraak.nl staat niets.

  Kijk, in zo'n land leven we nu.