[D66] ongekroond

Erik van den Muijzenberg muijz at dds.nl
Tue Apr 30 22:59:00 CEST 2013

Quoting Nord <protocosmos66 at gmail.com>:

> Is het jullie ook opgevallen dat we nu met een ongekroonde koning
> opgezadeld zitten?  Een geestelijke had natuurlijk die kroon die voor
> zijn snufferd lag hem op zijn bol moeten laten neerdalen rechtstreeks
> vanuit de Almachtige sferen zelf... Kwestie van zuiver protocol.

In Nederland wordt de vorst niet gekroond, maar ingehuldigd.
Dus het protocol is zuiver toegepast.

Mij viel op, maar misschien heb ik me vergist, dat iedereen spreekt
van koningin Maxima, hoewel ze gewoon prinses-gemalin is, en dat ze
op de officiële foto van de vorst wordt afgebeeld - hoewel ze alleen
maar prinses-gemalin is.
Overigens zijn dit natuurlijk betrekkelijk irrelevante details.

Vraag: is de Nederlandse erfopvolging strijdig met het Internationaal
Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten?
Of is dat verdrag hier irrelevant?

> Geen staatsrechtelijk spannende dingen gehoord bij de start van de
> inhuldiging, dat was inderdaad te verwachten van een stamboekrund. NRG
> brengt geen mens op been, 2 arrestaties, en een enkele voetnoot.
> Nederland is de komende decennia afgeschreven voor revolutionaire
> krachten.

Ik ben daar niet zo pessimistisch over.

> Tijd om de diepe isolatie te verkiezen boven de mateloos
> gedesoriënteerde hollandse massa en hun plastic opblaaskronen!

Of emigreren naar een republiek. ;-)

Erik vdMb
oud-woordvoerder NRG