[D66] Het Zweedse Model en de PvdA

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Thu Apr 25 15:53:55 CEST 2013

Democs,

Soms lijken de buren erg op elkaar. Conservatieven en neoliberalen vormen *een* pot nat, drek zo u wilt. Hetzelfde geldt mogelijk ook voor sociaal-democraten en (voormalige) communisten.

Vorig jaar maakt ik in Finland een congres mee over internationale netwerken tijdens de Koude Oorlog. Daar lusten de Finnen gezien hun verleden wel pap van. Na afloop van een sessie sprak ik met wat Finnen en Zweden. Onderwerp vormde de spionage vanuit de DDR richting Scandinavie. "Nou", zo reageerden twee Zweedse historici, "daar hadden wij geen last van. Na de Val van de Muur hoorden wij van voormalige DDR-bonzen: ' Wij hadden bij jullie geen extra spionnen nodig want enkele Zweede ministers waren het al en we hoorden alles' . Het zou o.a. om een Zweedse minister van Onderwijs gaan, toen uiteraard een diehard sociaal-democraat. En die nam ook veel over van de onderwijsvernieuwingen in de DDR over voor Zweden".

Nou herinner ik me nog goed dat Den Uyl en consorten destijds dweepten met het "Zweedse model". Het zal toch niet zo zijn dat bijv. de bedenkers van het omstreden en inmiddels verdwenen (want ineffectief gebleken) Middenschool-concept, overgenomen uit Zweden, eigenlijk zaten in Oost-Duitsland! De commies als inspiratie/conspiratie van Jopie Uyl! Sindsdien schijnt de inspiratie bij de PvdA zoek te zijn.

Sjowall en Walloo zijn te vroeg gestopt...

Groetjes, hv,u