[D66] Oprichtingsbijeenkomst Duits D66: Kappen met deze Euro

Nord protocosmos66 at gmail.com
Mon Apr 15 06:54:16 CEST 2013

On Sun, 14 Apr 2013 14:47:18 +0200 (CEST) "Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at combidom.com>" wrote:
>  Nord <protocosmos66 at gmail.com>,
>
> Het ging mij - uiteraard - om de discrepantie tussen stellingname van
> het Nederlandse D66 inzake de Euro en het vandaag opgerichte Duitse
> D66. Als het Nederlandse D66 vandaag zou zijn opgericht ipv in 1966
> dan zou het zonder meer tegen de Euro zijn. Maar het huidige D66
> verdedigt de Euro daarentegen met een felheid die nogal lachwekkend
> overkomt.

Eens.

> Wie nu precies progressief of conservatief zij, maakt dan weinig uit
> - men moet tegen de Euro zijn, of men zichzelf nu progressief acht of
> conservatief. Uit de VVD (zeg maar: conservatief) klinken steeds meer
> geluiden tegen de Euro (van de week nog Bolkensteijn). Dit lijkt me
> belangrijker dan op de VVD afgeven omdat het een rechtse of conserva-
> tieve partij is. Iets soortgelijks aangaande de positie van PvdD, PVV,
> SP. Beter is het om het inzicht van dergelijke partijen in de Euro-
> problematiek toe te juichen.

Inzicht is een problematische filosofische categorie. Het veronderstelt
een directe toegang tot de substantie, die voor de meesten niet
weggelegd is. Personen die als normaal beschouwd worden hebben meestal
geen adequaat inzicht, want getrunceerd door de begrenzingen van de
symbolische orde. Alleen devianten die met gevaar voor eigen leven de
transgressie wagen kunnen soms waarheidsgetrouw inzicht opleveren. De
door jouw genoemde partijen hebben geen deviant inzicht, want een
anti-muntunie standpunt is een kenmerk van een reactionair subject
evenals een pro-muntunie standpunt.

>  Nord,
>
>  Daarom zagen de meesten het Euro-echec ook niet aankomen. Economen
>  weten achteraf alles altijd weer beter maar hebben de grootste moeite
>  met het vooruitkijken, uitzonderingen daargelaten.
>
>  Zelf vind ik het altijd aardig om zaken te voorspellen. Ik word niet
>  gehinderd door links of rechts te moeten denken of progressief of
>  conservatief. Ik kijk gewoon naar wat er gebeurt. Vaak ziet men dan
>  een flinke tyfoon aan de horizon opdoemen - da's weer een nadeel.

Eens, kijk voorbij de grenzen.