[D66] Is it real? Physicists propose method to determine if the universe is a simulation

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Oct 22 11:06:07 CEST 2012

  Antid Oto <protocosmos66 at gmail.com> forwarde,
>http://phys.org/news/2012-10-real-physicists-method-universe-simulation.html#jCp
>A common theme of science fiction movies and books is the idea that
>we're all living in a simulated universe - that nothing is actually
>real.

Grappig.

Overigens lost het in de fysieke zin niets op: indien ons universum
een simulatie zou zijn dan worden de vragen die wij aangaande ons
universum stellen domweg verlegd naar het universum van degenen
buiten ons universum die dat van ons simuleren.

Dat onze wereld een simulatie van *binnenuit* zij (dat wil zeggen:
dat wat de meesten van ons menen waar te nemen bestaat in het geheel
niet: onze wereld is - zoals Shakepeare terecht opmerkte - een
theraterstuk maar velen houden het vertoonde voor echt), blijkt uit
de Garmonbozia-mails die ik hier zo nu en dan post. Plato had het
hier ook over (niet over een simulatie van buiten ons universum).

Vraag is of een simulatie van binnenuit en van buiten verschil maakt
voor degenen die het eerste toch al niet zien.